Polkupyöriä ikkunan eteen? Kyllä kiitos!

Minulla on ollut jo pidempään ajatuksena kirjoittaa erilaisista kieltolapuista, joilla pyritään estämään polkupyörien pysäköinti liikkeiden ikkunoiden eteen. Olen nyt pari kertaa käynyt Rotuaarilla kävelemässä ja olen yrittänyt löytää noita lappuja, joita on siis aiemmin ollut lähes joka liikkeen ikkunassa. Mutta jotain oli tapahtunut (mitä?) ja Rotuaarin liikkeistä nuo kieltolaput olivat kadonneet. Löysin vain tämän erinomaisesti toimivan yleiskieltokyltin.

rotuaarin_aukio

Rotuaarien pyörien kanssa on väännetty jo pidemmän aikaa ja välillä fillareita on myös kiikutettu toivotuille pysäköintialueille. Nyt näyttäisi vallitsevan jonkinlainen hauras välirauha. Mutta se siitä.

Aktiivipolkupyöräilijänä ja rahaa keskustan liikkeeseen kantavana asiakkaana nuo pysäköinnin kieltävät kieltolaput ovat aina tympäisseet minua. Ensimmäinen kosketukseni yrityksen palveluun on kehotus mennä muualle, koska olen polkupyörällä liikkeellä. Mielenkiintoista on myös pohtia kiellon merkitystä. Jääkö pyörä parkkeeraamatta? Eikö polkupyöräilevän asiakkaan raha kelpaa?

Varmaan kieltolappujen taustalla on jokin ”perusteltu” syy. Onko pelkona, että fillarini kaatuu ja rikkoo ikkunan? Tai estää liikkeen logon näkymisen tai jopa haittaa nätisti asetellun näyteikkunan näkyvyyttä? Vai saatanko pyörän jätettyäni asioida myös muissa keskustan liikkeissä ennen poistumistani lähiön rauhaan? Vai hylkäänkö pyöräni liikkeen eteen iänkaikkisesti? Mene ja tiedä – ehkä polkupyöräilevät ja väärin pysäköivät asiakkaat aiheuttavat vuosittain mittavat tuhot (jotka jäävät kieltolapun vuoksi toteutumatta).

Pro pyöräily

Oulu on polkupyöräilystä tunnettu kaupunki ja täällä ihmiset tulevat keskustaan asioimaan polkupyörää käyttäen. Aiemmin tähän kieltolappukulttuuriin yhdistyi vielä luvattoman huono polkupyörien pysäköinnin järjestely, mutta nyt ainakin keskustan osalta menty viime vuosina parempaan suuntaan. Yksi asia on kuitenkin selvää – polkupyörää käyttäviä asiakkaita on paljon.

Voitaisiinko kieltolappukulttuuri kääntää 180 astetta toiseen suuntaan: yritykset ryhtyisivät kannustamaan asiakkaita saapumaan ympäristöystävällisellä tavalla kaupungin keskustaan – vaihtoehtona laatikkomarketeissa autolla asioinnille.

Tässä muutama ajatus polkupyöräilyä kannattavalle yrittäjälle:

  • Varmista, että liikekiinteistösi on panostanut asiakkaiden polkupyörien pysäköintiin joko omilla ratkaisuilla tai yhteistyössä kaupungin kanssa. Viesti missä on lähin turvallinen pyöräparkki liikkeeseesi nähden.
  • Tarjoa liikkeessä lainaan pyöränpumppua, paikkausvälineitä ja perushuoltotarvikkeita. Kerro liikkeessä, että nämä tarvikkeet löytyvät tiskiltä pyydettäessä.
  • Tarjoa sateisina päivinä asiakkaille paperia pyöränpenkin kuivaukseen tai vaikkapa yrityksesi brändättyä penkinsuojaa.
  • Mieti miten vain polkupyörän varassa olevat asiakkaasi saavat isommat ostokset kotiin asti – tämä tietysti pätee myös joukkoliikenteen varassa oleviin. Tarjoa kotiinkuljetusta tai vaikkapa postitusta. Tai tarjoa tavarakori lainaan tai edullisella hinnalla kaupan ohessa.

Tässä vielä löytö oululaisen Non Boutiquen oven vierestä. Ilmeisesti tätä asiaa on pohtinut joku muukin.

Polkupyöriä ikkunan eteen - kyllä kiitos!Päivitys 11.8.2015 klo 23.30:

Polkupyöriä ikkunan eteen -tarra on Tampereen polkupyöräilijöiden Kyllä pyörille -kampanja. Lainaan tässä kampanjan tekstiä, josta puuttuu harmillisesti lähdeviitteet.

Pyöräilyn osuus kaikista 0,5 – 3 km matkoista Suomessa on 16 %. Pyöräillen ja kävellen tehdään useita käyntikertoja kauppoihin ja palveluyrityksiin viikossa, erityisesti keskustassa. Mitä useammin ja kauemmin asiakas liikkeessä vierailee, sitä enemmän hän kuluttaa. Pyöräilijät ovat myös autoilijoita uskollisempia kantakaupoilleen.

  • Kööpenhamina, Tanska: pyöräilijöiden ja kävelijöiden osuus kivijalkakauppojen liikevaihdosta 59%, autoilijoiden 32%
  • New York, USA: pyöräkaistat 8th ja 9th Avenuella lisäsivät alueen liikkeiden vähittäismyyntiä 49%, koko kaupunginosan kasvu samaan aikaan 3%
  • Utrecht, Hollanti: pyöräilijöiden kulutus 60€ viikossa, autoilijoiden 30€

Useiden tutkimusten mukaan kauppiaat arvioivat pyöräilevien ja kävellen saapuvien asiakkaiden osuuden todellista pienemmäksi.

Tampere, kesällä: 40 % – kauppiaiden arvio 10 %
Bristol, Englanti: 65 % – kauppiaiden arvio 48 %
Oslo, Norja: 60 % – kauppiaiden arvio 40 %
Graz, Itävalta: 52 % – kauppiaiden arvio 30 %

Mielenkiintoisia lukuja, jos pitävät paikkansa. Mitä siis tästä opimme? Kauppias – älä aliarvioi pyöräilijöitä asiakkaina.

 

Ota osaa keskusteluun

1 kommentti

  1. Hienoa että jaksoit kirjoittaa aiheesta ja penkoa tärkeitä totuuksia.
    Jyväskylässä kaduilta löytyy polkupyöräilijöille tarkoitettuja huoltopisteitä. Pulteilla tai ketjuilla kiinnitettyjä jalkapumppuja painemittarilla ja tärkeimpiä työkaluja. Eivät ole isoja investointeja yksityisille ihmisillekkään. Näkisin mielelläni että Oulun keskustassa ainakin rautatieasemalla, Rotuaarilla ja Kirjastolla voisi olla vähintään pumppauspiste nykyisten vuotavien sisärenkaiden aikakaudella.

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: