Blogaaminen on sisältömarkkinoinnin ja asiantuntijamarkkinoinnin yksi tärkeimmistä työkaluista. Kuitenkin kynnys yritysblogin perustamiseen tuntuu olevan aika korkea ja jos sellainen uskalletaan perustaa, niin aika herkästi blogi kylmenee muutaman kirjoituksen jälkeen. Miksi näin on?

Oma blogini ei ole yritysblogi, mutta pohdiskelin ennen perustamista syitä miksi tämä blogi lopulta epäonnistuisi – ja mietin samalla vastalääkkeitä blogin näivettymiseen. Tässäpä päällimmäiset mieleen tulleet ajatukset:

1 Blogilta puuttuu tavoite

Pistetään ensin pystyyn blogi, mietitään sitten mitä varten näin toimittiin. Lopputuloksena soupausta ja huopausta ja erilaisia lähtöjä joka suuntaan.

Ratkaisu: Yksinkertaistaen tavoittelen ensiksi lukijakuntaa ja testailen vähän ajatuksiani potentiaalisesta yleisöstä. Sen jälkeen minusta olisi mukavaa saada keskusteluyhteys samankaltaisten työtehtävien / ongelmien kanssa painiskelevien kanssa ja saada aikaan keskustelua eri aiheista. Minulla on myös teoreettista mielenkiintoa AdSense -mainosmyyntiin, joten todennäköisesti laitan mainokset sivustolle (vaikka liikennemäärät eivät todennäköisesti mitään merkittävää eurotrafiikkia synnytäkään). Lisäksi vielä se pieni itsetarkoituksellinen syy – jos olet asiantuntijatyössä digiaikana, niin kyllä sinulla pitää olla blogi tai jokin muu kanava mistä sinut tavoittaa tai ajatuksiasi voi lukea.

2 Blogin yleisöä ei ole mietitty

Kun et kirjoita kenellekään, niin et puhuttele ketään. Tästä seuraa yleensä tylsyyttä, yhdentekevyyttä ja mitäänsanomattomuutta.

Ratkaisu: Tässä kohtaa kun blogissa on yksi kirjoitus, on tietysti vaikea sanoa minkälainen yleisöni tulee todellisuudessa olemaan. Olen tehnyt sellaiset hypoteesit, että Suomesta löytyy markkinointia tekeviä tahoja jotka kaipaavat joskus hyvin spesifeihin ongelmiin konkreettisia ”näin teet” -henkisiä kirjoituksia. Lisäksi omassa elämässä olen joutunut selvittämään erilaisia talousasioita ja talouden hallintaan liittyviä teemoja ja uskoisin että vastaavassa tilanteessa olevia perheellisiä on Suomi täynnä. Lähden näillä liikkeelle ja katson sitten miten homma toimii ja teen korjausliikkeitä. Minulla on siis tavallaan mielessäni kuvitteellisen lukijani persoona.

3 Blogin sisällön tuottaminen ei ole suunnitelmallista

Tämä on ehkä yleisin murhe blogeissa. Kirjoituksia on tehty muutama, mutta sen jälkeen into on kadonnut jonnekin ja viimeisimmät kirjoitukset ovat muutaman kuukauden/vuoden takaa. Lopputulos näyttää murheelliselta.
Ratkaisu: Olen koonnut otsikkotasolla kasaan valmiita aiheita ja tulen pyrkimään siihen, että minulla olisi seuraavaksi kuukaudeksi julkaistavaa tavaraa jonossa valmiina. Kirjoitan juttuja fiiliksen mukaan valmiiksi ja toivottavasti olen siinä tilanteessa, että jos huomenna ”pitää” jotain julkaista niin valitsen vain kirjoituksen pöytälaatikosta ja laitan eetteriin. Teen varmaan jonkinlaisen tarkemman sisältökalenterin blogia varten esimerkiksi Google Driveen – siitä lisää myöhemmin.

4 Blogin markkinointi ontuu

Tekstiä tulee vaan kukaan ei sitä tunnusta lukevansa. Toki blogia voi pitää omaksi ilokseen ja täyttää bittiavaruutta, mutta kyllä sitä jotenkin narsistisesti toivoo saavansa kommentteja kirjoituksiin ja silmäpareja tekstejä töllistelemään. Toivottavasti ei tule yllätyksenä, mutta tekstin lisääminen Internetiin ei varsinaisesti tee ketään auvoisaksi.
Ratkaisu: Yksinkertainen markkinointisuunnitelmani blogille tulee olemaan todennäköisesti niinkin yksinkertainen, että tulen jakamaan henkilökohtaisilla FB- ja Twitter-tileilläni linkkejä kirjoituksiin heti julkaisun jälkeen. Varmaan laitan myös tilattavan uutiskirjeen pystyyn, vaikka en siitä suuria odotakaan. Omien FB- ja Twitter-tilien perustaminen blogin markkinointiin olisi yliampuvaa. Lisäksi olennaisena osana tulee olemaan hakukoneoptimointi, joka tässä tapauksessa tarkoittaa sitä että kirjoitan aiheista joista tiedän ihmisten etsivän tietoa. En oikesti stressaa nyt mistään SEO-hienosäädöstä, vaan yritän tehdä alkuun perusasiat (hyvä sisältö) oikein.

5 Sopivaa äänensävyä ei löydy

Tämä on ongelmana erityisesti yritysblogeissa. Miten meidän yrityksemme ”puhuu”? Onko se hauska, asiallinen, tylsä? Vai ilosena sekasotkuna kaikkea näistä vähän päivästä ja kirjoittajasta riippuen. Mikäli blogi henkilöityy vahvasti, esimerkiksi pienyrityksissä tai asiantuntijablogeissa, on oikea äänensävy todennäköisesti yhdistelmä tavoiteltua mielikuvaa ja kirjoittajan persoonaa. Väkisin johonkin muottiin vääntäminen johtaa todennäköisesti kirjoitusputken tukkeutumiseen liiallisen yrittämisen vuoksi.
Ratkaisu: Pyrin kirjoittamaan tätä sen suurempia jännittämättä. En kuitenkaan malta olla viljelemättä huumoria, joten sitä tulee jos siltä tuntuu ja se toimii lukijalle jos toimii. Sisällön osalta vältän termistömongerrusta ja kirjoitan joko asian auki tai sitten vain mahdollisimman yksinkertaisesti. Riskinä on tietysti, että kiiltävä asiantuntijan viittani tahriintuu kun teenkin monimutkaisesta asiasta ihan arkisesti ymmärrettävää – mutta otan sen riskin.

6 Yrität myydä / markkinoida (liikaa)

Pusket blogillasi tuotetta / palvelua lukijalle joko suoraan tai epäsuorasti. Viivan vetäminen sopivaan kohtaan olisi oman kirjoituksensa arvoinen, mutta lähtökohtaisesti ketään ei kiinnosta lukea myyjän kehukirjoituksia omista tuotteistaan. Pahinta on tietysti jos tekeydyt kuluttajaksi, joka esittää yrityksesi palveluista innostunutta.
Ratkaisu: Pyrin tekemään kirjoituksia, joissa ratkaisen konkreettisia ongelmia mitä lukijoillani on. Jos onnistun ratkaisemaan lukijani ongelman, niin eiköhän siitä jotain hyvää seuraa. ”Hyvä” voi digiaikana monenlaista valuuttaa: uskollinen lukija, suosittelu kaverille, hyvä vastaus tai kommentti kirjoitukseen… Tästä aiheesta ja tavoitteiden asettamisesta kirjoittelen myöhemmin lisää. Mikäli jotain kaupallisia intressejä liimaantuu tähän blogitouhuun, niin pidän niiden suhteen avoimet kortit.

Sitten vielä sekalaisessa järjestyksessä erilaisia syitä, joihin olen törmännyt niiden 15 vuoden aikana mitä olen digitaalisen markkinoinnin ja digitaalisten sisältöjen kanssa askarrellut: uskalluksen puute, monitasoinen hyväksymisprosessi julkaisuille, rohkeuden puute, tekniset virheet, huono ulosanti, kiire, ”ei kuulu minulle”, ”kuuluu kaikille”, tehdään muiden töiden ohella… Listaa voisi tästä jatkaa, mutta ehkä yhdistävänä tekijänä on että mitä pienempi ja matalampi organisaatio on, niin sitä todennäköisemmin blogi onnistuu.

Näillä pohdinnoilla lähdetään tulta päin.

 

 

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: