Somen tila 2015

State of the Nation -puheissa kerrotaan missä kansakunta lepää. Tässä Somen tila eli ”State of the Social Media” -kirjailussani pohdin puoliksi vakavissani sosiaalisten palveluiden tämän hetken tilaa vuoden 2015 lopussa. Koska palveluita on pilvin pimein, valikoin joukkoon niitä joita itse jollain tapaa käytän. Eli yhteenvetona tämä on ”tältä minusta nyt tuntuu” -katsaus – olkaapa hyvä.

Facebook = tylsä ja ankea

Facebook on käyttäjämääriltään ja käyttötiheydeltään suurin, mutta kaunein se ei ole. Koko kansan palvelusta on tullut tylsä ja jopa tympäännyttävä. Vaikka miten blokkailet sisältölähteitä, hyökkää aina jonkin tutun tutun jaon kautta esiin linkkejä klikkibaitti-sivustoille tai tuoreimpaan kansakuntaa ”raivostuttavaan” nettikeskusteluun. Markkinoijan näkökulmasta FB on kehittynein tuote ja sillä on repertuaarissaan runsaasti tehokkaita mainostusmuotoja yrityskoosta riippumatta. Henkisesti olen jättämässä Facebookille jäähyväisiä, mutta koska ”kaikki” ovat edelleen siellä toimii se kätevänä tapana osoitekirjan ylläpitoon ja sattumanvaraiseen yhteydenpitoon. Ryhmätoiminnot ovat käteviä – vaikka pikaviestimet ovat FB:n ryhmiä jo omassa käytössä suurelta osin syrjäyttäneet.

Tsu, Ello, Diaspora = mitä näitä tähdenlentoja nyt on

Facebookin tappajia ilmestyy aika ajoin, mutta vaikeapa niiden on menestyä kun palveluissa ei ole ketään muita tuttuja. Palvelut saattavat olla sinällään jossain suhteessa parempia kuin FB. Lisäksi palveluiden tarvitseman sosiaalisen tiedon syöttäminen ja kavereiden mukaan kutsuminen tuntuu todella epämiellyttävältä yhdellä kertaa tehtynä. Facebook on pikku hiljaa kerännyt kokoon meistä tietoa omia käyttötarkoituksiaan varten. Uuden haastajan tullessa pitäisi antaa koko käsi pikkurillin sijaan, että käyttökokemus paranisi.

Tsu.co on mielenkiintoinen oikeastaan vain siksi, että Facebook on blokannut palvelun pois. Et siis voi linkittää siihen Facessa. Tämä kannattaa pistää mieleen esimerkkinä siitä, että Face voi milloin vain blokata mitä vaan sisältöä pois palvelusta millä tahansa perusteella.

Twitter = asiantuntijat

Twitterin paras puoli on suora pääsy kiinnostavien henkilöiden twiittailuihin käsiksi. Tiivis ilmaisumuoto pakottaa puristamaan asiat yksiselitteiseen muotoon. Suomessakin ollaan jollain tapaa menossa suuren maailman meininkiin, jossa Twitter on suodattamaton kanava henkilöiden ammatillisiin ja yksityisiin ulostuloihin. Twitterin tuho voi tosin olla sen suosio, kun massat sen löytävät niin kohta pääsee taas someraivo valloilleen. Itselleni Twitterissä olennaista on seurata vain sellaisia tahoja, jotka tuottavat alkuperäistä sisältöä (kontra uutisia lainaavat, retwiittaajat). Ensimmäisenä fiidistä kannattaa siivota uutistalot (uutisia voi seurata paremmin muualtakin) ja autopostaavat tilit (pohdi mitä twiittaat ja kenelle twiittaat) pois seurannasta ja keskittyä hyviin twiittaajiin. Muuten helmet katoavat virran mukan.

Snapchat = anarkistista videoviihdettä

Snapchatissa on tällä hetkellä parhaat bileet. Täysin iholle menevä viestintätapa tuottaa anarkistista ja kiinnostavaa sisältöä. Snapissa on Suomessa omat tähtensä, joiden elämän seuraaminen on oudolla tavalla kiinnostavaa. Okei – joskus myös tuntuu siltä, että ovatkohan nämä ihmiset hieman myös yksinäisiä höpötellessään kameralle pitkin päivää puhuakseen mahdollisesti suurelta osin tuntemattomalle yleisölleen? Lisäksi mainosten puuttuminen tekee palvelun käyttämisestä hallittavaa ja mukavaa. Snapchatin sovelluksen käyttöliittymä on lisäksi varsin epäintuitiivinen ja kehittyvä, joten erilaisten filtereiden kanssa värkätessä saa kyllä aikaa ja tupakkia kulumaan.

YouTube = videot

Jos videoita haluaa katsoa, niin palvelu on YouTube. Käytännössä YouTube on myös musiikkipalvelu, koska tarjonta on varsin kattavaa vaikka ei halua musiikkivideoita katsoakaan. Jos jostain täytyy sanoa, että on ”liian vanha” niin sitten olen liian vanha seuraamaan tubettajayhteisöä ja sen edesottamuksia. YouTube on videopalveluista parhaiten kaupallistettu ja mediana myös tavoittavin, joten jos videomarkkinointi kiinnostaa niin YouTube on sinua varten.

Quora = Knoppitieto

Quora ei ole Suomessa kasvanut kovin suureksi, mutta se on sisällöltään yksi kiinnostavimpia palveluita. Kysy mitä vaan ja asiantuntijat tai asiaa kokeneet vastaavat. Usein todella hyvin perusteltuja vastauksia enemmän tai vähemmän tavallisiin kysymyksiin.

Imgur = ’Murica

Imgur on kuvapalvelu, jossa on paljon kuvia kissoista, banaaneista ja aukaisemattomista kassaholveista. Redditin spinoff on kehittynyt omaksi maailmakseen, jonka kautta on kiinnostavaa seurata maailman menoa kuvin ja giffein kerrottuna. Visuaalinen esitystapa ja yhteisön huumori tekevät palvelusta kiinnostavan kurkistusikkunan amerikkalaiseen kulttuuriin ja pinnalla oleviin ilmiöihin. Jostain syystä en ole itse Redditiin lähtenyt mukaan, muutaman AmA:n seuraamista lukuunottamatta.

Pinterest= Kuvakollaasit

Pinterest on paikka josta löytää valmiita kuvakokoelmia aiheesta kuin aiheesta – tai sitten koota omansa. Leikekirjamaisuus on hyvä ominaisuus kun tekee mindmappia tai moodboardia jostain aiheesta. Pinterestiä voi käyttää kaupallisestikin vaikkapa näyteikkunana verkko-ostamiseen.

Instagram = Filtterikuvat

Instagramista olisi mukava sanoa, että tätä käytän – mutta ainakin itselläni on kadonnut syy lähetellä kuvia palveluun. En kuvaile hienoja otoksia muutenkaan, vaan lähinnä tallennan arkielämän vastaantulevia huvittavia tilanteita talteen nopeasti jaettavaksi. Filttereillä on toki helppo peitellä taidon puutetta.

Periscope = Nuoret perikatoon

Periscope on lehtiotsikoiden perusteella nyt se palvelu, jota pelätään ja paheksutaan. Hieman Snapchatin tapaan se tarjoaa suoran yhteyden lähettäjän ja yleisön välille. Sisältöhän voi olla sitte mitä vaan, harvemmin kuitenkaan hirveän suunniteltua. Palvelun yksi viehätys on varmasti vaikeassa valvottavuudessa ja reaaliaikaisuudessa. Teini voi arvostaa sitä, että lähetys ei tallennu puhelimeen (ellei sitä tallenna), jolloin vanhemmilla on mahdotonta seurata mitä Periscopella lähetellään. Sama viehätys pätee varmasti Snapchatissakin.

Siinäpä se. Somen tila 2015 eli kirjoittelijan some-palveluiden top-of-mind -lista täysin subjektiivisin kriteerein valittuna.

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: