Asmo Charger ja tarinan voima

Päivitys 10.7.2018: hyvä tarina, mutta vain tarina. Sain kommentin kirjoitukseen, joten lisätään pieni päivitys. Kuten asiaa seuranneet tietänevät, niin Asmo Chargerin tarina päättyi ja tämäkin kirjoitus on nähtävissä uudessa valossa – silloisten tietojen pohjalta tehtynä. En ole Asmon kirjaa lukenut ja en voi tarkistaa miten asiat sitten menivätkään (jos joku jaksaa, niin lyhyt referaatti kommentteihin olisi kiva) – mutta jos kiinnostusta löytyy niin lukaise Asmo: No Exit.

Osallistuin taannoin lean startup -koulutukseen, jossa puhuimme tarinoista ja tarinan kerronnan voimasta. Tästä tulikin mieleen Asmo Charger ja sen tarina.

Kuulin Asmo Chargerin tarinan ensimmäistä kertaa Oulun Midnight Sun Pitching Festivaleilla Asmon kertomana. Tuote ja tarina sen synnystä jäi mieleen. Syntytarinahan menee seuraavasti: ”ASMO-laturin tarina sai alkunsa kun avovaimoni Johanna kertoi hänen kotitalonsa palaneen maan tasalle muutama vuosi sitten. Tulipalon aiheuttaja oli kännykkälaturi, joka oli jätetty seinään kiinni. Kaikki talossa olleet selvisivät onneksi hengissä, mutta koti ja omaisuus tuhoutuivat.”

Tällä viikolla Asmo Charger kertoi uudesta toimitusjohtajastaan, Marc Dillonista. Median uutisoinnissa toistui kautta linjan Asmon tarinan ydin ”Hän alkoi suunnitella uudenlaista kännykkälaturia sen jälkeen, kun kuuli avovaimonsa kotitalon palaneen maan tasalle laturin aiheuttaman tulipalon vuoksi.” 

Asmon tarina on malliesimerkki siitä, miten tuotteen arvolupaus saadaan viestitettyä tiiviisti ja ymmärrettävästi.

Asmo Chargerin tarina on

  • Ymmärrettävä. Asmo Charger on turvallisempi kännykkälaturi. Ei ”kodintekniikan mullistava innovaatio” tai ”vallankumouksellinen turvallisuuden lisääjä” – vaan laite joka lataa matkapuhelimesi siten, että se ei sivutuotteena polta taloasi.
  • Samaistuttava ja kuulijan syvempiin tunteisiin vetoava. Jokaisella meistä on koti ja oman kodin menettäminen olisi kauhea tragedia kenelle tahansa. Lähes jokaisella meistä on myös kännykkä ja siinä laturi. Vaikka sitä ei suoraan alleviivata, on kyse myös pelkoihin vetoamisesta. ”Sähkö on vähän pelottava asia ja en ymmärrä miten laturi toimii – sekö voikin polttaa taloni?”
  • Syvemmästä tehtävästä viestivä. ”Tätä tehdään siksi, että kukaan ei enää menettäisi kotiaan huonojen laturien vuoksi”.
  • Asiakasongelman ja markkinaposition määrittävä. ”Nykyiset laturit voivat polttaa talosi, sen sijaan Asmo Charger on turvallinen laturi.”
  • Tiivis ja toistettava. Tarinaa voidaan lainata sellaisenaan, eikä sitä tarvitse muuttaa eri formaattiin eri medioita varten. Median ei myöskään tarvitse kirjoittaa sitä uusiksi, mikä mahdollisesti muuttaa sen ydinsanomaa. Tarina ei myöskään kulu, sillä se on niin tiiviisti kiinni tuotteen ytimessä – turvallisuudessa. Tuotteen keskeinen toiminnallisuus on sellainen, että sitä ei ainakaan ihan heti tarvitse – eikä ehkä voikaan – päivittää uusilla ominaisuuksilla. Tarina on myös helppo muistaa ja kertoa eteenpäin.
  • Tosi. Käytettävissä olevan tiedon perusteella kuulija voi pitää tarinaa täysin todenmukaisena ja mahdollisena.

Mikä parasta – tämän kaiken voi kertoa yhdellä virkkeellä: ”Hän alkoi suunnitella uudenlaista kännykkälaturia sen jälkeen, kun kuuli avovaimonsa kotitalon palaneen maan tasalle laturin aiheuttaman tulipalon vuoksi.” 

Toki Asmo Charger kertoo myös rationaalisista argumenteista, kuten energian säästämisestä ja välillisesti myös työpaikkojen tuomisesta Suomeen. Mutta pääargumentti on turvallisuus ja turvallisuudelle (tai turvallisuudentunteelle) ei tarvitse tarjota alennushintaa. Asmo Charger voi uskottavasti positioida itsensä premium-tuotteeksi ja ottaa siitä vastaavan hinnan.

Ainakin kliseen mukaan insinööri-Suomessa lähdettäisiin normaalisti luettelemaan tuotteen teknisiä ominaisuuksia numeroiden ja teknologioiden kautta. Saattaisipa normaalisti innovaattori olla niin ihastunut tuotteeseensa, että innostuisi kertomaan myös kaikesta siitä mitä muovipinnan alla piilee. Laturi on kuitenkin tavalliselle ihmiselle todella epäkiinnostava tuote ja se on puhtaasti vain väline jonkin toisen asian (laatuaika oman puhelimen kanssa) toteuttamiseen. Näin se varmaan menee Asmo Chargerinkin kanssa – kun vanha laturi on vaihdettu uuteen ja mielenrauha saavutettu, ei laturi kiinnosta enää minkään vertaa – ellei se sitten jostain jätä toteuttamatta sen tarjoamaa arvolupausta (kansankielellä: on rikki).

Tässä piilee yksi kulutustuotteen vertaismarkkinoinnin haasteista. Kun tuote on ostettu, niin sen normaalikäyttö ei anna mitään syytä kertoa siitä enempää omille kavereille (”tänäänkin se latasi puhelimeni eikä polttanut taloani”) – vaan ainoastaan virheet synnyttävät käyttäjälle viestintätarpeen. Viimeinen hetki viraalimarkkinoinnille on tuotteen ostohetki esimerkiksi verkkokaupassa, jolloin vastuullinen ostaja voi visertää seuraajilleen tekemästään laadukkaasta ja vastuullisesta ostopäätöksestä.

Yhteenvetona hyvä tarina kertoo enemmän kuin tuhat kuvaa (vanhaa sananlaskua mukaillen).

 

PS. Apple on myös kunnostautunut Asmo Chargerin markkinoinnissa. Olen käynyt yhden setin vaihtamassa viallisia latureita ja taas pitäisi käydä vaihtamassa nykyinen laturi uuteen.

 

Ota osaa keskusteluun

1 kommentti

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: