Matkailu avartaa ja niinpä pitää Uber-kokemusten lisäksi kertoa ajatuksia myös Woltista. Tämäkin sovellus on jäänyt jostain syystä aiemmin kokematta. Ensikosketus siihen tuli tosin jo vuoden 2015 Slushissa, jossa ihmettelin että mikäs kioski se tässä oven suussa on. Mutta nyt päästiin siihen olennaiseen kiinni, eli ruokaan.

Wolt on siis sovellus, jolla voi tilata ruokaa osoitteeseesi toimitettuna ja vieläpä varsin nopeasti. Palvelu toimii Suomessa Helsingissä, Turussa ja Tampereella – mutta ei valitettavasti vielä Oulussa. Palvelussa on mukana kattava joukko ravintoloita ja sovelluksella voit valita tarjonnasta mitä tilaat ja sen jälkeen tehdä tilauksen. Maksu hoituu suoraan sovelluksessa ja näet sen jälkeen kartalla kuinka Wolt-kuski lähtee kelkkomaan ruokaa luoksesi. Toimituksen ollessa perillä otat vain ruoan vastaan ja nautit kokemuksesta – sekä tietysti annat palautetta. Kuitti on postissa ja kaikki osapuolet ovat saaneet rahansa. Konsepti ei sinällään kovin uniikki ole ja esim. Foodora on aika lailla kiinni samassa markkinassa.

Wolt disruptoi ruokabisnestä

Wolt ratkaisee sekä asiakkaan että ravintolan kannalta monta asiaa:

Kuljetuskapasiteetti ja nopeus. Yksittäisen ravintolan on kannattamatonta pitää omaa ruokalähettiä. Vaikka ruokalähetti olisikin käytössä, tulee seuraavaksi vastaan kapasiteetti: muutama sopivasti hajallaan oleva tilaus pienelläkin toimitusalueella tarkoittaa toimituskyvyn sakkaamista.

Laatu. Riittävä kuljetuskapasiteetti tarkoittaa sitä, että ruoka tulee perille nopeasti ja lämpimänä. Moni ruoka-annos ei varsinaisesti parane kuljetuksen venähtäessä, joten toimituksen nopeus ja laatu kulkevat käsi kädessä. Ravintola voi myös päättää tarjoilusäteensä laatua ylläpitääkseen.

Toimituksen seuranta. Kännykkä kertoo milloin ruoka on ovella. Ei tarvitse pälyillä ulos ja jos tuntuu, että ruoka ei löydä perille niin voi käydä viittilöimässä lähettiä oikeaan suuntaan.

Myyntikanava. Vaikka ravintolaa ei pyörittäisikään mikään digivelhojen jengi, voi ravintola saada Woltin kaltaisten palveluiden avulla itselleen uuden myyntikanavan joka ei sido henkilökuntaa. Samalla tapaa myös tilaaminen on sujuvaa, eikä tarvitse odotella tarjoilijaa kohdalle ja tilailla ensin jäävettä vaikka haluaisi vain upottaa hampaansa kebab-annokseen.

Tutkiminen ja löytäminen. Wolt auttaa kulinaristia etsimään uusia makuelämyksiä ja kokeilemaan kaupungin tulokkaita. Samalla tavalla ravintola hyötyy ”laumasta” ja palvelun valmiista asiakaskannasta. Kaikkien osapuolien etu on saada palveluun mahdollisimman

Oma ruokalista. Tätä en ole mitenkään Woltin osalta vahvistanut, mutta ravintola voi toki tarjota Woltin kautta listaa joka on suunniteltu nimenomaan toimitusruoaksi. Paikan päällä voi perustellusti olla eri lista.

Palaute. Jokainen toimitus on mahdollisuus oppia jotain ja parantaa suoritusta. Ensimmäinen askel kehittymiseen on kysyä palautetta tai tarjota mahdollisuus sen antamiseen.

Hintataso. Ruoan toimittaminen kannattavasti on volyymibisnestä. Keikkaa pitää olla tai muuten toimituksen hinta nousee kannattamattomaksi. Woltia on aiheesta kritisoitukin lähettien palkkioista ja velvoitteiden hoidosta – mutta noin yleisesti ottaen näen tämän kaltaisen tulevaisuuden liiketoiminnan isossa kuvassa niin, että lähetit kelkkovat väliin ihmisiä, väliin tavaraa ja väliin ruokaa. Eli sitä mitä milloinkin on tarjolla, sen sijaan että istuisivat Radio Suomea kuunnellen taksitolpalla mersun moottorin tärinässä odottamassa pokaa.

Ravintola ilman ravintolaa

Woltin tai sen kaltaisten palveluiden yleistyessä tulee myös aiempaa helpommaksi toteuttaa ravintola ilman ravintolaa – eli toteuttaa ravintola joka tarjoaa vain ja ainoastaan toimitettua ruokaa. Tarkalleen ottaen Helsingissä on jo ainakin Epic, joka toimii juuri näin. Keittiö voi olla periaatteessa missä vaan – vaikkapa hyvien kulkuyhteyksien varrella olevassa teollisuuskiinteistössä. Ei huolia ja murheita vuokratasosta tai kalliista remonteista suojellussa kiinteistössä!

Oulussa olen tätä miettinyt erityisesti Kauppuri5:n kohdalla. Keittiö on pieni ja toimituskapasiteetti rajallinen. Entä jos käytössä olisi Woltin myötä erillinen toimitusruokia tekevä keittiö eri sijainnissa ja paikan päällä oleva keittiö palvelisi ravintolan asiakkaita? Samalla ravintolatilasta saataisiin poistettua talvisaikaan ruoan odottelijat ja koko ravintola voitaisiin käyttää pöytiinmyyntiä varten. Joku ravintola voisi perustaa kivijalkaravintolan vain ja ainoastaan näyteikkunaksi ja maistelupaikaksi tarjonnalleen, josta suurin osa toimitettaisiin lähettien kautta suoraan tilaajille.

Tule Ouluun Wolt

Ensimmäinen aito Wolt-kokemus sai rakastumaan palveluun heti. Sateessa nälkäisenä lompsimisen sijaan hotellihuoneeseen kannettiin nenän eteen (hieman avustettuna) burrito suoraan keskustan mättöpaikoista. Oulussa varmaan muutamakin kehnompi päivä korjaantuisi kotiin toimitetulla ruoalla.

Olennaista olisi myös tilata silloin tällöin ruokaa myös minimaalisella ihmiskontaktilla – ei jonoja, ei arpomista ravintolan pöydässä ja ei vaivaa paikan päälle siirtymisestä. Jotkut ravintolat vain valitettavasti ovat sellaisia, että ruoka on itse ympäristöä parempaa.

 

Joten Wolt – mikset jo ole Oulussa?

Ota osaa keskusteluun

1 kommentti

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: