Blogini on ollut noin vuoden pystyssä. Alkuperäisenä ajatuksena oli tehdä myös jonkin verran meta-kirjoituksia itse blogaamisesta, joten nyt on ensimmäisen blogin onnistumista arvioivan kirjoituksen aika. Blogillani ei ole selkeitä tavoitteita, eikä niitä ole tällä hetkellä tiedossakaan. Osin kuitenkin kyse on varaventtiilistä, mitä kautta puran erilaisia spinoff-ajatuksia ulos päästä ja käyn niistä keskustelua.

Vuoden aikana blogissa on vieraillut arviolta 11 500 eri henkilöä ja 14 400 session verran. Eli jonkin verran samat henkilöt ovat käyneet useammankin kerran. Lukumäärä ei sinällään päätä huimaa – mutta on ihan ”ok” tällaiselle yksityishenkilön vapaa-ajanblogille, jolla ei ole selkeitä tavoitteita. Liikenteestä vajaa viidennes tulee sellaisilta tahoilta, jotka ovat blogissa käyneet aiemminkin.

Mobiili- ja tablettiliikenne muodostaa yli puolet kaikesta liikenteestä ja on itse asiassa yllättävänkin vähäistä. Somen osuus liikenteen lähteenä on merkittävä, n. 70 %, ja siihen olen itse vaikuttanut eniten – käytännössä linkkaamalla relevanteissa yhteyksissä kirjoituksiini.

Onnistumisia

  • Kirjoitustahti pysynyt päällä ja aiheita on tullut mieleen. Kirjoitusten väli on saattanut olla viikkoja, mutta välillä on ollut vastaavasti tuotteliaampia kausia.
  • Muutama onnistunut kirjoitus, joissa on ollut parhaimmillaan vajaa 2000 lukijaa.
  • Parasta sisältöä ovat olleet alueelliset, jotain ajankohtaista asiaa käsitelleet kirjoitukset. Kauppakeskus Valkea on ollut suosituin aihe.
  • Laadukasta keskustelua on syntynyt kirjoitusten ympärille, mutta se on käyty käytännössä lähes kokonaan sosiaalisessa mediassa. Niistä aiheista, joissa on ollut paljon keskustelua, on myös tullut eniten liikennettä blogiin
  • Teknisesti olen saavuttanut hygieniatason, eli perustoiminnallisuudet ovat kunnossa. Näillä tarkoitan esimerkiksi siedettävää mobiilioptimointia, hakukoneystävällisyyttä
  • Paljon oikean elämän palautetta kirjoituksista, pääosin positiivista. Tosin ehkä eri mieltä olevat eivät vaivaudu inttämään asioista kanssani
  • Hyvä fiilis päällä kirjoituksista ja kirjoittamisesta

Epäonnistumisia

  • Blogi ei saa käytännössä lainkaan viittauksia ulkopuolisista lähteistä. Ne lähteet joista liikennettä tulee, ovat käytännössä roskaa. En ole itse tehnyt myöskään työtä asian eteen
  • Keskustelua / kommentteja tulee hyvin harvakseltaan. Alussa kommentointi taisi edellyttää rekisteröitymistä, mutta olen helpottanut sitä (tuloksetta) ja ottanut käyttöön myös FB-tunnuksilla kommentoinnin
  • Hakukoneindeksoinneissa artikkelit eivät nouse kovin hyvin tuloksissa esiin. Olen jonkin verran optimoinut joitain tekstejä, mutta tekeminen ei ole ollut mitenkään kovin systemaattista. Alun perin ajattelin hakukoneliikenteen muodostavan suuremmankin osan sivuston liikenteestä
  • Vierailut eivät jatku sivustolla syvemmälle, eli bounce rate on aika kova. Sinänsä vierailujen pituudet ovat aika pitkiä – eli sisältöjä kyllä luetaan
  • Adsense-mainokset tuottavat todella nihkeästi. Toki niiden funktio on lähinnä opetuksellinen (kirjoitan niistä lisää toista), mutta hauskahan se olisi saada tulovirtaa. Nyt kuitenkin näyttää aika selkeältä, että tällä liikennevolyymillä minusta ei Adsense-paronia ole tulossa
  • En ole saanut aikaiseksi kestävää ja tasaista kävijävirtaa, vaan vierailut tapahtuvat piikeissä artikkeleiden julkaisun yhteydessä
  • Some-suosio vaikuttaa alustasta riippuen hakukonesijoituksiin ja erityisesti Facebook ei auta hakukonenäkyvyyden parantumisessa vaihtelevien yksityisyys yms. -asetusten vuoksi
  • Aiheet vaihtelevat laidasta laitaan; selkeä profiili voisi parantaa pitkässä juoksussa tuloksellisuutta

Mitä pitäisi todennäköisesti tehdä

  • Säännöllisempi julkaisutahti kirjoituksille – ehkäpä niin että enemmän ja lyhyemmin
  • Facebookin Instant Articles käyttöön
  • Uusia sivuston teema sellaiseksi, että vierailijan on helppo lukea lisää myös muista aiheista
  • Enemmän kuvia ja vähintään teemakuva jokaisella artikkelilla
  • Ottaa uutiskirje käyttöön tai kannustaa tilaamaan ilmoituksia, kun uutta sisältöä on tarjolla
  • Julkaisuajankohdat strategisesti oikea-aikaisemmiksi – nyt kirjoittelen pääasiassa ilta/yöaikaan ja julkaisen myös artikkelit heti kirjoittamisen jälkeen. Järkevämpää olisi todennäköisesti ajastaa some-julkaisut esim. Hootsuitella päiväsaikaan tapahtuviksi
  • FB-kommentointi pitäisi integroida paremmin sisään blogiin
  • Yrittää markkinoida blogia ja hankkia siihen viittauksia hyvämaineisilta sivustoilta.
  • Tutkia analytiikkaa tarkemmin
  • Kysyä sivuston vierailijoilta palautetta sivuston toiminnasta ja aiheista, jotka mahdollisesti kiinnostavat

Ajatuksia sisällöillä markkinoimisesta

Sisältömarkkinointiin ja blogeilla markkinointiin löytyy kyllä tietoa, kun vain jaksaa etsiä. Oma blogini on kuitenkin ollut hyvä tosielämän muistutus siitä, että on kaksi eri asiaa sanoa miten asia pitää tehdä ja tehdä asia onnistuneesti. Aikaa optimointiin on käytössä rajallisesti ja aina on jotain osa-alueita, mistä et vain tiedä tarpeeksi. Tietyn hygieniatason jälkeen vaikeusaste nousee ja jos tukena ei ole esimerkiksi analytiikkaa, voi oikeiden toimenpiteiden tekeminen olla hakuammuntaa.

”Sisältö on kuningas” -tyyppisiä kliseitä riittää, mutta ainakin omalla kohdalla blogi on osoittanut selkeästi sen tosiasian että pelkkä laadukas sisältö (ainakin omasta mielestäni olen muutaman erittäin hyvän kirjoituksen tehnyt) on vasta alku. Menestyminen ja tavoitteiden saavuttaminen vaatii myös teknistä osaamista ja myös sisältöjen markkinointia eri keinoin. WordPress on teknisenä alustana mukavan yksinkertainen ja mahdollistaa monenlaista, kun vain jaksaa askarrella. Some on hyvä jakelukanava sisällöille, mutta ei sekään automaatio ole. Lisäksi jos olisin kaupallinen toimija, olisivat mahdollisuuteni käyttää esim. Facebookin ryhmiä apuna huomattavasti pienemmät.

Olen suhtautunut aiemmin ns. growth hackingiin hieman skeptisesti, osin siksi että työkaluvalikoima ei välttämättä sovellu vakiintuneen yrityksen käyttöön kovin hyvin. Pikkublogien ja erittäin rajallisten resurssien maailmassa tilanne on tosin toinen ja saatan käydä growth hacking -metodeja läpi vielä uudemman kerran blogini liikennemäärien kasvattamiseksi.

Blogin perustaminen on hävyttömän helppoa, mutta sen muuttaminen tulosta tekeväksi vaatii osaamista, aikaa ja selvän tahtotilan.

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: