Kiviniemen kalasatama – hiomaton timantti

Kiviniemen kalasatama on mukava päivävierailukohde Oulun alueella vierailukohteiden joukossa. Se on aktiivinen kalasatama ja alueen keskimääräiseen tasoon nähden varsin hyvin varusteltu vierasvenesatama. Sen välittömässä läheisyydessä on aktiivinen ja kasvava kylä ja kauppa- ja ravintolapalvelut ovat saatavilla n. puolen kilometrin päässä satamasta. Ouluun Kiviniemestä on matkaa n. 25 20 kilometriä, eli se on sopivan matkan päässä sekä pyöräillen että autolla. Lisäksi sataman lähelle pääsee myös bussille.

Tietysti satama-alueella on myös henkilökohtaista tunnearvoa; se on ollut lähtöpisteenä useille lapsuuden veneretkille ja se on toiminut aikuisiällä erilaisten päiväretkien kohteena. Ehkä kuitenkin aika ja tietty etäisyys on tuonut mahdollisuuden katsella satama-aluetta uusin silmin.

Parempikuntoisempi laituri

Viimeisimmällä vierailulla jäi sellainen kuva, että Kiviniemen kalasatama on jäänyt pysähtyneisyyden tilaan.

Satamarakenteet ovat rapistuneet, laiturit ovat vinossa, paikat ovat pusikoituneet, epämääräistä rojua on levällään alueella ja rakennukset ovat rapistuneita. Tällaisessa tilassa satama on ollut jo jonkin aikaa, joten mistään äkkinäisestä muutoksesta ei ole kyse. Harmillisesti myöskin vanhalla puolella vuodesta ’92 toiminut Kalapuohikin oli keskellä kesäpäivää kiinni. Vanha museorakennuskin oli siirretty eri kohtaan ja se törrötti vinossa ja tuettuna tilapäisenoloisella paikalla.

Toki isossa kuvassa parin viime vuosikymmenen aikana on tapahtunut isoja parannuksia sataman laajentamisesta alkaen. Parannuksia on tehty veneilijöiden palveluihin ja toimiipa alueella nyt myös kesäkahvila laituriyhdistyksen organisoimana. Parannukset ovat kohdistuneet erityisesti veneilijöiden palveluihin, mutta aluetta ei ole juurikaan kehitetty käyntikohteena.

Toki jonkin verran voi antaa anteeksi jo senkin vuoksi, että vanha puoli on edelleen kaupallisessa käytössä, mutta silti alueen ulkoasuun ei olla juurikaan panostettu. Silti alue vaikuttaa aikaan pysähtyneeltä ja osin myös rappeutuvalta.

Aallonmurtajan kulunutta pintaa.
Aallonmurtajan kulunutta pintaa.
Hylätty kahvila.
Hylätty kioski.
Opasteita viime vuosilta.
Opasteita viime vuosilta.

IMG_5784

 

Vanha museorakennus.

Vanha museo siirrettynä alkuperäiseltä paikaltaan.

IMG_5779 Palveluita?

Mitä Kiviniemen kalasatama voisi olla

Kalasatamasta voisi lähteä tosissaan kehittämään uutta kesäistä päiväretkikohdetta oululaisille niin maalta kuin mereltä käsin tapahtuvia vierailuja varten. Ehkä olisi realistista kehittää aluetta ensisijaisesti kesäkohteena. Tietystikään kyse ei ole pelkästä lähimatkailusta, vaan elävä kalasatama olisi myös kiviniemeläisille tärkeä paikka. Se elävöittäisi kyläyhteisöä, tarjoaisi erilaisia palveluita ja tekisi Kiviniemestä paremman ja kiinnostavamman paikan asua. Sataman kehittäminen voisi piristää myös elinkeinoelämää tuomalla jonkin verran uusia työpaikkoja ja pitämällä perinteistä kalastuselinkeinoa hengissä.

Uudehko kalanmyyntipiste.Uudehko kalanmyyntipiste.

Kalasatama tarjoaisi mahdollisuuden ostaa tuoretta kalaa joko mukaan tai paikan päällä nautittavaksi. Se mahdollistaisi rantapäivän viettämisen ja omien eväiden syömisen. Se olisi kohde mihin voisi tulla myös vähän pidemmäksi aikaa ulkoilemaan ja nauttimaan merellisestä ympäristöstä. Kiviniemi tarjoaa hyvät puitteet myös vesiurheilulle eri muodoissaan.

Kalapuohi

IMG_5777

Ehdotuksia sataman kehittämiseksi

  • Satama-alueen rantaan rakennettaisiin kävelybulevardi kunnollisella tunnelmavalaistuksella. Bulevardi yhdistettäisiin luontevasti kevyen liikenteen väyliin siten, että se muodostaisi kokonaisuutena ulkoilureitin kylän alueella. Sataman alueelle luotaisiin luonteva ja turvallinen kävelyreittien verkosto.
  • Uimaranta ja sen lähialue siivottaisiin ja kunnostettaisiin. Mereltä tullut roska siivottaisiin pois säännöllisesti ja rannan läheisyyteen lisättäisiin kunnolliset wc- ja vaatevaihtotilat sekä pöytiä omatoimista piknik-ruokailua varten. Tapahtumille ja tilaisuuksille varattaisiin omaa aluetta.
  • Satama-alue siivottaisiin unohtuneesta roskasta ja pusikoituneet kohdat raivattaisiin. Rakennuksia kunnostettaisiin vähintään maalaamalla ne uudelleen. Laitureita tulisi kunnostaa ja oikoa. Autoille osoitettaisiin selkeästi omat pysäköintipaikat.
  • Aallonmurtajat uudelleenpinnoitettaisiin niin, että niissä olisi helppo kulkea sekä jalkaisin että pyörien päällä – esimerkiksi lastenrattailla tai polkupyörillä. Tarvittaessa reittejä voisi rakentaa niin, että niillä ohjattaisiin vierailijoita oikeisiin paikkoihin ja toisaalta myös pois vääristä paikoista.
  • Uutta liiketilaa rakennettaisiin vanhaa kunnioittaen ja/tai siihen tarjottaisiin mahdollisuuksia. Osa rakennuksista voitaisiin ottaa myös uudelleen käyttöön – esimerkiksi pieni B&B -toimija voisi tarjota majoitusta kunnostetuissa kalastajanmajoissa. Alueelle tulisi houkutella uutta yritystoimintaa, vaikka pop-up-henkisesti, joka tukisi olemassa olevaa tarjontaa ja lisäisi houkuttelevuutta.
  • Alueen toimijat aloittaisivat yhteismarkkinoinnin. Mitä satamalla tapahtuu milloinkin, onko kalaa saatavilla, mikä on meriveden lämpötila ja miten eri palvelut ovat saatavilla. Myös sataman arjesta voisi kertoa enemmän – jollekin voi olla elämys tulla seuraamaan vaikka kalastajien työtä.
  • Ja lopuksi tietysti se tärkein – alueen ihmiset ja heidän järjestämänsä toiminta. Esimerkiksi Aki Roukala on Bättre Folkillaan tehnyt jotain sellaista, mihin hailuotolaiset eivät itse pystyneet – tuonut ainutlaatuiseen paikkaan ainutlaatuisen tapahtuman. Satamalla tulisi järjestää toimintaa, joka on kiviniemeläisten näköistä ja se voi hyödyntää meren läheisyyttä tai olla sitä hyödyntämättä. Toisaalta Bättre Folkin esimerkki kertoo myös sen, että toiminta voisi olla jotain täysin uudenlaista ilman suoraa sidosta vanhaan historiaan. Rantajuhlien tai Kalajuhlien kaltaisia tapahtumia minulla ei ole varsinaisesti ikävä, vaan merellisyys tulisi tuoda 2010-luvulle.

Tärkeää on toki todeta, että en millään tavalla vähättele sataman nykyisten toimijoiden aktiivisuutta ja työtä. Kehitystä on tapahtunut ja isoja voittoja on jo saavutettu.

IMG_5778

Sitten ne arkiset kysymykset

Rahoitus olisi varmasti ensimmäinen iso kysymys. Esitetyt kehitysideat maksaisivat vähintään kymmeniätuhansia euroja ja todennäköisemmin luku olisi kuusinumeroinen. Yksittäiset toimijat eivät pystyisi investoinneista vastaamaan. Rahoitusta tulisi siis hakea ulkopuolelta ja yksi aika selkeä rahoitusvaihtoehto voisi olla esim. Leader-rahoitus:

”Yleishyödyllinen kehittämishanke Hankkeessa voidaan edistää asukkaiden palveluja, paikallista kulttuuria tai parantaa kylän viihtyisyyttä. Se voi olla myös nuorten projekti, ympäristöprojekti tai kansainvälinen yhteistyöhanke. Hankkeen tulosten tulee hyödyttää mahdollisimman monia alueen asukkaita. Esim. uuden tapahtuman järjestäminen tai vanhan tapahtuman laajentaminen. Minimituki 5000 €.” 

Rahaakin tärkeämpi tekijä olisivat aktiiviset toimijat. Satamalla toimivat ainakin laituriyhdistyksen jäsenet, meripelastajat, Kalapuohin yrittäjät, yksityiset kalastajat ja ehkä joitain muitakin toimijoita. Selvää on, että yksin nämä toimijat eivät voi tällaista hanketta viedä läpi, vaan hommassa tarvittaisiin yhteinen visio ja sen pohjalta yhteistyötä tavoitteiden saavuttamiseksi. Lisäksi sataman omistusrakenteisiin liittyy varmasti monta mutkaa; mikä mökki kuuluu kenellekin. Siinäkin voi olla oma verkko selvitettävänä, mikäli kehitystä lähdetään viemään eteenpäin.

Kiviniemen kalasatama - uuden puolen rakennuksia.
Uuden puolen rakennuksia.

Lopuksi

Kiviniemen kalasataman hiominen timantiksi lisäisi Kiviniemen kylän elinvoimaisuutta, parantaisi palveluita, toisi työtä ja euroja ja turvaisi perinteitä ja mahdollistaisi uusien syntymisen. Kuka ottaisi vetovastuun ja ensimmäisen askeleen?

Kiviniemen kalasataman linkkejä

Ota osaa keskusteluun

3 kommenttia

  1. Et sitten laittanut linkkejä kohtaan seanature.net ohjelmapalvelua

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: