Alkuun taustaa. Pauligin ja TBWA:n tuottama ”älymuki” on valmistunut ja saatavilla verkkokaupasta 59 euron hintaan. Mukin Juttu on, että kupin kyljessä näkyy kuvia kahvia juodessa ja energian kuvien näyttämiseen kuppi saa kahvin lämpöenergiasta. Sosiaalista puolta edustaa applikaatio, jolla voi ladata Facebookin integraation kautta kuvia omaan ja kavereiden muki-striimiin. Tuotteen kehittelijät toivovat kovaa joulumyyntiä. Tähän asti homma ihan selkeää, mutta sittenpä silmäni osui TBWA:n Muki-mainoksiin Facessa ja tuohon pienen pieneen #disruption -hashtagiin.

Näyttökuva 2016-08-26 kello 22.28.58 Näyttökuva 2016-08-26 kello 22.29.28

Onko Paulig Muki disruptiivinen tuote?

Jos Clayton Christensenin ajatuksia mukailee, niin disruptio korvaa aiemman markkinan, teollisuudenalan tai teknologian ja tuo tilalle jotain uutta, tehokkaampaa ja merkityksellisempää. Disruptio tekee jotain tarpeettomaksi ja tuo tilalle jotain uutta.

Mitä Paulig Muki sitten disruptoi?

  • Korvaako se kahvikupit?
  • Korvaako se kulttuurillisesti tavan / tapoja juoda kahvia?
  • Korvaako se jonkin kahvin valmistustavan?

Nykyisellä ymmärryksellä väittäisin, että se ei ole tarpeeksi disruptiivinen muuttaakseen pysyvästi tapojamme kuluttaa kahvia. Se on selvää, että Paulig Muki on innovaatio, mutta väittäisin että se ei ole disruptiivinen innovaatio. Vai osaatko tunnistaa jonkin teollisuudenalan visionäärisen toimitusjohtajan, joka Mukista kuullessaan alkaa puskea kylmää hikeä ja miettimään eläkepäivien suunnitelmia nähdessään toimialansa tuhon?

On toki täysin mahdollista, että jokin kohderyhmä ottaa Mukin omakseen ja se parantaa heidän elämänlaatuaan, mutta on vaikea kuvitella jotain alipalveltua tarvetta jonka Muki ratkaisisi. Tällaisia ideoita kutsutaan inkrementaalisiksi ideoiksi. Pelkistetysti ”kahvinjuonti mukista 1.0” on nyt saanut päivityspaketin versioon 1.1.

Olisi ihan mielenkiintoista kuulla, minkä asiakasongelman Mukin on tunnistettu ratkaisevan.

Mukin toimintamalli kuulostaa nopeasti ajateltuna aika yksinkertaiselta, mutta silti haastavalta. Lataa sovellus, päivitä sovellukseen (tai oliko myös FB-käyttöliittymä) kuvia omalle striimillesi ja kavereiden striimille ja sitten katsele kuvia. Simppeliä kyllä, mutta ongelmat tulevat skaalauksesta/markkinapenetraatio ja laiskuudesta.

  • Skaalaus. Jotta sosiaaliset toiminnot toimivat, tarpeeksi monella kaverilla pitää olla sovellus ja älymuki. Tämä on perusongelma jokaisen uuden sosiaalisen median kohdalla, mitä tämä mukikin tavallaan mikrotasolla on: pitää olla kavereita, jotta palvelua käytetään ja kaverit eivät käytä palvelua jos siellä ei ole sisältöä eikä kavereita. Muna-kana -dilemma. Lisäksi jos Mukia on tehty nyt muutamia tuhansia, niin kovin monella kaverillasi sitä ei todennäköisesti ole ja saat päivittää vain itsellesi kuvia.
  • Laiskuus. ”Yet another social media” – palvelusta syntyy taas uusi paikka mihin pitäisi syöttää kuvia itselleen ja eri kavereille. Varmasti muutaman kerran tarjoaa hyvät naurut, mutta moniko jaksaa vielä kuukauden päästä päivitellä itselleen saatikka kavereilleen. Kauanko vitsi kestää?

Minusta Muki on teknologisessa mielessä siisti juttu. Kotiin en voisi sitä ostaa, koska minulla ei ole ihan 100 % luottoa siihen että kuvavirta pysyisi ns. perhekelpoisena kavereideni toimesta… Töissä puolestaan Muki voisi olla työporukan kesken ihan hauska juttu ja tässä voisi olla jotain pohdintaa jatkokehittelyä varten: miten tuetaan Mukia käyttävien mikroyhteisöjen syntyä sen sijaan että myydään yksittäisiä tuotteita sinne tänne sattumanvaraisesti.

Sisältöongelmaan voisi löytyä ratkaisu jonkun muun tuottamasta kuratoidusta sisällöstä, tyyliin ”päivän mietelause”, mitä voisi tilata valmiiksi eri sisältöstriimeistä. Tai vaikka uutisia tai mitä tahansa muuta. Ehkä mukit ovat kohta itsessään ilmaisia, kunhan tilaa 5€/kk hinnalla itselleen 12kk sopimuksella ”Muki-Netflixin” itselleen ja saa sitä kautta joka aamu yllättävän kahvihetken itselleen.

Toivotan lämpimästi Mukille menestystä joulumarkkinoilla ja muilla markkinoilla, ja toivon että siitä ei tule uutta piikkimattoa. Nykyinen versio Mukista ei ole vielä tarpeeksi kiinnostava minulle sen ostaakseni, mutta teknologianenäni haistaa erilaisia jatkokehitysmahdollisuuksia, mitä Mukin ympärille voisi rakentua. Mielenkiintoista on myös nähdä riittääkö Pauligilla usko tuotteeseen, jota voidaan pitää jonkinlaisena pioneerina ehkä aukeavassa uudessa markkinassa. Erilaisten kahvihetkien tarjoaminen ei ole välttämättä vielä mitenkään hyvää bisnestä ja tienraivaajan rooli voi olla epäkiitollinen.

 

Lähteet: Artikkelikuva Pauligin uutisesta. Facebook-kaappaukset TBWA:n sivuilta.

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: