Lähes jokainen ns. älypuhelimen omistava on todennäköisesti tutustunut oman luurinsa sovelluskauppaan ja myös todennäköisesti ladannut jotain puhelimeensa. Pelejä, hyötyohjelmia, viihdettä – mitä vain. Sovelluskaupat ovat täynnä toinen toistaan oivaltavampia luomuksia ja peli on kovaa. Väärä ajoitus, ikoni tai muutama tyrmäävä arvostelu saattavat pistää kuukausien työn roskakoriin, kun sovellus ei pääse lentoon ja hautautuu sovelluskauppaan roskan alle.

Sovellusten ansaintamallit ovat kehittyneet nopeasti viime vuosina. Tyypillistä on esimerkiksi tarjota mainoksia, premium-sisältöä ilmaisen tutustumisen päälle (freemium), helpotuksia pelissä etenemiseen tai vaikkapa parempia välineitä tai toiminnallisuuksia ilmaisen perustoiminnallisuuden päälle. Toki se ”perinteinenkin” malli on vielä voimissaan, jossa sovellus ostetaan johonkin hintaan ja sillä saa käyttöönsä kaikki toiminnallisuudet mitä sovellus tarjoaa.

Uudet hinnoittelumallit ja sovellusten hinnoittelun taso ovat luoneet erikoisen tilanteen: peli, joka tuottaa tunneiksi hyvää viihdettä pelaajalleen saattaa maksaa vaikkapa 0,99€. Tai olla ilmainen, mutta tarjota jonkin bonustoiminnon vaikka tuohon hintaan. Pelin tekeminen on saattanut vaatia kuukausien työn ja nyt sitä ollaan tarjoamassa sinulle euron hinnalla – ja silti pähkäilet voisiko tuota euroa peliin sijoittaa. 

Tämä runsaudenpula ja luovan työn halpamarkkina on tehnyt meistä saitoja. Itsekin olen tähän syyllistynyt lukuisia kertoja – joskus tiedostamatta ja joskus asian tiedostaen. Ehkäpä kukkaronnyörejä olisi kuitenkin syytä löysätä?

Tässä muutama syy:

  • Tukemalla luovaa työtä mahdollistat myös seuraavat elämääsi helpottavat / parantavat sovellukset. Vaikka tämä sovellus ei olisikaan ihan täydellinen – niin seuraava voi olla. On erittäin todennäköistä, että ensimmäinen sovellus ei vielä mene tekijältään / tekijöiltään maaliin, mutta pienellä panostuksellasi mahdollistat tekijöiden kehittymisen ja tarjoat oppirahat
  • Hyvästä viihteestä kannattaa maksaa. Mieti mitä maksat elokuvista ja harrastuksistasi kuukausittain, miksi et voisi tukea myös sovellusten tekijöitä? Vaikka peli olisi pelattu läpi tunnissa ja et siihen enää palaisi, on se kuitenkin jo sinua viihdyttänyt
  • Ostetut lisäsisällöt voivat tehdä vaikkapa pelaamisesta hauskempaa ja tarjota siihen uusia ulottuvuuksia. Hyvä peli voi tulla paremmaksi ja tarjota lisätunteja viihdettä.
  • Ostoillasi, erityisesti kun ne kohdistuvat pieniin indie-pelipajoihin, tuet ihan konkreettisesti nuorten työllistymistä ja yrittäjyyttä. Tähän ei ole nyt heittää mitään faktaa tiskiin, mutta monien edes jollain tapaa tuntemieni pelintekijäpumppujen ikärakenne on nuorehko
  • Olet ehkä mahdollistamassa seuraavaa suurta suomalaista menestystarinaa. Se ei välttämättä ole vielä juuri nyt käsillä, mutta seuraava tuotos voi olla jo suurempi menestys.

Osa ansaintamalleista on järkevämpiä ja paremmin toteutettuja kuin toiset – eikä huonosta kannata maksaa. Usein epäonnistumisen taustalla onkin väärä ansaintamalli. Ehkäpä yksinkertainen happotesti voisikin olla seuraava: mikäli palaat sovellukseen vielä asennuksen jälkeen toisenkin kerran, on siinä ehkä jotain minkä vuoksi siitä kannattaisi pieni korvaus maksaa.

Kommentoi

Vastaa

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

%d bloggaajaa tykkää tästä: