Fazerin tuotekehitysosaston salainen kaava on vuotanut ulos tuotekehityslaboratoriosta. Vahvistamattoman huhun mukaan salainen kaavake oli piilotettu Vihreä Kuula -rasian salapohjan alle ja toimitettu eteenpäin. Vuotajaa suojellakseni olen puhtaaksikirjoittanut kaavan auki tähän artikkeliin.
FAZERIN SALAINEN TUOTEKEHITYSKAAVIO:
Vuotajan suussa sulatetulla Tutti Frutti -tahnalla kirjatussa viestissä annettiin ymmärtää, että oheisesta kaaviosta on olemassa jättikokoinen versio tuotekehitysyksikön seinällä. Viikoittain seinään heitetään sokkona tikalla ja mikäli tuotetta ei vielä ole olemassa, sitä aletaan kehittämään. Esimerkiksi Xylimax-keksi voisi näin saada alkunsa onnekkaasta heitosta.
Heitto osuu taulukossa kohtaan, jossa on vaaka-akselilla Xylimax ja pystyakselilla keksi -kategoria.
Mikäli heitto osuu olemassa olevaan yhdistelmään, yhdistetään uuteen tuotteeseen toinen satunnainen brändi toisella tikanheitolla. Näin ovat saaneet alkunsa esimerkiksi Domino Daim -keksit.
Heitto osuu ensin Domino ja Keksi -yhdistelmään, joka on jo olemassa. Tällöin innovaattori heittää uudelleen tikkaa ja osuu keksi-rivillä Daim-pystysarakkeeseen. Domino Daim -keksi on syntynyt!
Mikäli onnenkantamoinen osuu vieläkin samaan tuote-brändi -lootaan, tehdään tuotekombosta uusi makuvariaatio – esim. Pantteri Sour Cat.
Innovaattorin ranneliike sinkoaa tikan karkkipussi ja Pantteri -yhdistelmään. Uusi heitto osuu täsmälleen samana kohtaan, jolloin toteutetaan inkrementaalinen parannus tuotteeseen uuden maun muodossa.
Huom. alkuperäisessä tuotekehitysreseptin kappaleessa jo valitut tuotteet oli merkitty pastilleilla taulukkoon ja osa pastilleista ropisi pois tutkintavaiheessa. On siis mahdollista, että taulukossa on virheitä!
On täysin mahdollista, että tikka ei osu innovaatioshampanjoiden jälkeen ollenkaan seinään tai sitä on liiallisen heittelyn tuloksena tylsytetty niin paljon, että se ei tartu kunnolla – tällöin Fazer-innovaattoreiden on kehitettävä täysin jotain uutta!
Vuotaja antoi lisäksi erillisessä Tyrkisk Peber -musteella kirjatussa lisävuodossaan ymmärtää, että perusteilla on myös kaksi uutta tuotekehityslinjaa: yksi arkitarvikkeille ja yksi elintarvikkeille. Tulemmeko siis näkemään Tutti Frutti -hammastahnaa ja Vihreä Kuula Yosaa?
Kerro kommenteissa – mitä tuotetta sinä toivot ja tai pelkäät tulevaksi?
Vastaa