Oululaisten mainostoimistojen lyhyt historia

Mainostoimistojen historia Suomessa alkaa 1900-luvun alusta. Ensimmäisiä toimistoja oli vuonna 1924 perustettu Erwin, Wasey & Co Oy joka vastasi Fordin mainonnasta. Vuonna 1928 Reklaamimiesten kerho teki aloitteen uuden sanan löytämisestä korvaamaan huonomaineista ”reklaami”-sanaa. Satojen ehdotusten joukosta sana ”mainos” löi itsensä läpi.

Oulun mainostoimisto -historiasta ei tietääkseni ole tätä ennen tehty yhteenvetoa. Luet siis ehkä ensimmäistä historiikkia aiheesta. Toimistot eivät olisi mitään ilman niissä työskentelevää luovaa väkeä, joten toimistojen historia on myös samalla siellä työskennelleiden henkilöiden historiaa.

Toimistojen esittelyt ovat historiikissa verraten yleistasoisia. Toimistoista itsestään on verraten vähän tietoa tallessa, jos jotain on tallentunut niin se on tallessa niissä tuotettujen töiden muodossa. Tietoa on käytännössä saatu vain henkilöhaastatteluiden kautta.

Mainostoimiston määritelmä on itsessään melko lavea ja kun katsoo poimintoja yritysrekisteristä, näkee että mainosalalla on ollut jos jonkinlaista toimijaa. Pääosa näistä on pieniä toimijoita, ehkä tyypillisimmin on haettu leipä yhdelle hengelle ja perheelle. Rajaan pois pääosan näistä pienemmistä toimijoista, osin rajaussyistä ja osin siksi, että pienistä toimijoista on vielä haastavampaa saada aineistoa kasaan.

Mainostoimisto on keksinyt itseään aika ajoin uudelleen ja lanseerannut käyttöön erilaisia alabrändejä ajan hengen mukaisen teknologisen tai ideologisen aallon mukaan. Tässä kuitenkin erilaisia digimarkkinointi- ja asiakasymmärrystoimistoja käsitellään yleisen mainostoimisto-sateenvarjon alla.

Ennen vanhaan – eli ennen 70-lukua

Oulun mainostoimistoista ennen 70-lukua on saatavilla ohuemmin tietoa. Oulussa ei tuolloin toiminut yhtään auktorisoitua mainostoimistoa.

Suuremmilla liikkeillä oli omat mainososastonsa, jotka vastasivat liiketilojen somistamisesta ja näyteikkunoiden laitosta.

Ketjumainos Oy löytyy mainintana Uuno Laukan kuvakokoelmista jo vuodelta 1952, jolloin yrityksellä oli osasto Oulussa messuilla. Tätä kirjoittaessa toimistosta ei ole tarkempaa tietoa oliko se oululainen vai jostain muualta käsin toimiva.

Oulun Mainos toimi ainakin 1950-luvulla osoitteessa Uusikatu 44.

Eino Kumpulainen perusti mahdollisesti Oulun Liikemainos -nimellä toimineen yrityksen 1958. Yritys toimi Hiirosentiellä, Koulukadulla ja Uusikatu 90 -osoitteissa. Yritys teki silkkipainotöitä, liikkeille ulkokylttejä, ikkunasomistuksia ja Limingan maatalousnäyttelyyn LOM:n osaston. Kumpulainen oli alaikäinen yrityksen perustaessaan, joten Korpi-niminen henkilö toimi mahdollisesti nimellisenä perustajana. Kumpulainen kuoli vuonna 2019. Alaikäinen ei saanut toimia liikkeenharjoittajana. Tämä ei koskenut avioituneita, joten Kumpulainen kosi ja meni naimisiin – minkä jälkeen avioituneena sai oikeuden toimen harjoittamiseen.

Studio Mane perustettiin ehkä 60-luvulla se toimi ainakin 25-30 vuotta. Perustaja oli taidemaalari Daniel Pesun poika Mauno ”Mane” Pesu. Toimisto työllisti 4-5 työntekijää ja asiakkaina oli esimerkiksi 80-luvulla mm. K-ryhmä ja sen vähittäiskaupan mainonta.

Mahdollisesti Mainospartio -niminen yritys toimi Tuirassa 60-luvulla.

Mainos-Matti oli Teuvo Mankilan 50-60-luvun taitteessa perustama toimisto, joka toimi vuodesta 1971 lähtien Oulussa osoitteessa Koulukatu 19. Mainos-Matti toimi vuoteen 1991 saakka.

Mainos ERPA perustettiin 1964 Erkki Riepulan ja Paavo Juutisen toimesta. Yritys toimi lähinnä iltaisin ja teki erilaisia mainostöitä myymälöihin, silkkipainojulisteita ja erilaisia merkkejä. Erkki Riepula oli Urheilu & Kalastus Oy:n kaupallinen johtaja siihen aikaan. Mainos ERPA toimi vuoteen 1993 saakka, jonka jälkeen yritys on jatkanut yritysrekisterissä Erkkipate Oy -nimellä vuoteen 2009.

Reklapolar -mainostoimiston perustivat vuonna 1967 Alpo Mutanen (nyk. Murberger), Vikke Lehtola ja Hosionaho -niminen henkilö. Yrityksellä oli offset-painokone, jolla painettiin erilaisia myyntikirjeitä yrityksille ja tehtiin myös silkkipainotöitä. Murberger irtaantui yrityksestä ja perusti oman Mainos Tikka -toimiston, joka toteutti erilaisten mainosten ja julisteiden suunnittelua kuten myös silkkipaino-tilauksia. Yrityksen tie nousi pystyyn, kun markka devalvoitiin 30 %:lla. Murberger jatkoi tämän jälkeen mainosuraansa Ruotsissa.

Suurten synty 1970-luvulla

Ensimmäiset suuret oululaiset toimistot H&K sekä Oulun Taucher saivat alkunsa 1970-luvulla.

H & K

Oulun ensimmäinen maineeseen noussut mainostoimisto Mainos H & K perustettiin 1974. Perustaja ja toimitusjohtaja Esko Kauppinen (1934-2010) oli ollut aiemmin perustamassa Iltaset -lehteä lehti- ja painotalo Liitossa, mutta sai epäluottamuslauseen lehden jäätyä pahasti tappiolliseksi. Kauppinen kuitenkin rakensi tuolloin tulevan asiakasverkostonsa pohjan, josta oli apua uudessa mainostoimistossa. Toinen H&K:n perustajista oli Holopainen, joka menehtyi sairauteen toimiston alkutaipaleilla. 

Toimisto työllisti enimmillään yli 30 henkilöä ollen Pohjois-Suomen suurimpia toimistoja 1980-luvulla. Toimisto teki b2b-puolella varsinkin teollisuutta, esim. Kontiotuotetta, ja ennen kaikkea Rautaruukkia.

Mainos H&K:lla oli toimipisteet Oulussa ja Kajaanissa. Suunnitteluryhmien niminä oli mm. Leuku, Joiku ja Kaira. Toimistoon kuului lisäksi Palvelulatomo Oulun Rivit ja Messumies Oy.

H&K kaatui 1990-luvun lamassa vuonna 1993 – mahdollisesti tytäryhtiöidensä taloudellisen tilan vuoksi. Toimiston perustaja ja toimitusjohtaja Esko Kauppinen yritti H&K:n konkurssin jälkeen vielä Topparoikka -mainostoimistoa Martti Dahlstömin (-2019) ja Ilpo Koskelan kanssa, mutta toimisto ei menestynyt. Topparoikan radan varressa sijainneen toimiston tunnusesineenä oli pihalla oleva resiina, eli Topparoikka. H&K:n menestyneitä kasvatteja on mm. Veli-Antti Aalto (Orange Advertising).

Mainos-Asia – Oulun Taucher – Mercum Fennica

Oululainen mainonnan monitekijä Sinikka Virkkunen perusti Mainos-Asian 1976. Tätä aiemmin Suomen suurimman mainostoimiston Taucherin vetäjä P.H. Taucher oli käynnistänyt sukupolvenvaihdoksen vuonna 1976 ja tarjosi paikkaa varatoimitusjohtaja Päivö Hankalalle. Tämä ryhtyi uudistamaan yhtiötä perustamalla tytäryhtiöitä ja tekemällä yritysostoksia. Tämän kehityksen seurauksena Mainos-Asia tuli osittain osaksi Taucher-Yhtiöt-konsernia vuonna 1980.  Vuonna 1987 Oulun Taucher siirtyi kokonaan osaksi Taucher-Yhtiöt-konsernia ja vuonna 1988 Oy Mainos Taucher Reklam Ab muuttui Taucher, Young & Rubicamiksi.

Oulun Taucher hallitsi oululaista toimistoelämää 80-luvun loppupuolelle asti. Oulussa oli kuitenkin myös mainostajia – verrattain vahvoja sellaisia – esimerkiksi Torniossa Hartwallin omistama Lapin Kulta, josta Oulun Taucher taisi saada kansainvälistäkin tunnustusta mainonnassaan. Asiakkaita olivat paikalliset suuret, mutta myös Helsingistä johdetut yritykset. Ajalle poiketen Oulun Taucher markkinoi myös itseään suoramainonnalla, tapahtumissa ja tiedottamalla.

Oulun Taucherilla teki uraa graafinen suunnittelija Pentti ”PeeVee” Vartiainen (1942-2010), jonka kädenjälki on näkynyt mm. Lapin Kullan etiketeissä sekä Tietomaan ja Oulun Edenin liikemerkeissä. Hän kisasi Oulun Taucherin ykkös-AD:n paikasta yhdessä Martti Dahlströmin kanssa. Taitava ja palkittu Veli-Pekka Viklund oli Taucherin matalamman profiilin ammattilainen. 

Emo-Taucher meni laman myötä konkurssiin 1992, mutta Oulun Taucher siirtyi takaisin Virkkusen omistukseen ja selvisi lamasta jatkaakseen Virkkusen luotsaamana Mercum Fennicana. Vuonna 1996 Virkkunen kutsuttiin Markkinointiviestinnän Toimistojen Liiton (MTL) toimitusjohtajaksi ja Mercum Fennican toimitusjohtajaksi tuli Kari Korkiakoski.

Mercum Fennica siirtyi 2001 Mikko Kälkäjän ja Antti Hintikan omistukseen Mercumina, kunnes lopetti toimintansa vuonna 2004 konkurssiin. Mercumin lopettaminen oli erään aikakauden loppu, sillä toimisto oli ollut pitkäikäinen ja henkisesti ykköstoimisto. 

Oulun Taucherin kultakautta ja kilpailutilannetta kuvaavat Sinikka Virkkusen kertomat pari anekdoottia:

Mainostajakandidaatti: ”Teille ei kuulemma ole köyhillä asiaa, olette niin kallis toimisto”, johon Sinikka Virkkunen vastasi: ”Ei meillä ole köyhiä asiakkaita, me teemme asiakkaista rikkaita”.

Asiakas: ”Pakko tulla tutustumaan kun muut toimistot moittivat Teitä joka käänteessä”.

Oulun Taucherin kasvateista mainosalalla mainittakoon mm. Kari Eilola (Bob the Robot) ja Kauko Isto (Konsepti, nyk. Valve).

Plusmark

Leo Härkönen perusti Plusmark Oy:n 1979 Torniossa, josta se siirtyi aikanaan Ouluun. Härkönen veti toimistoa vuoteen 2010 saakka, jolloin se päätyi lopulta Kaleva -konsernin omistukseen ja sittemmin todennäköisesti toimivalle johdolle. Plusmarkilla oli erittäin pitkäaikaisia ja uskollisia asiakkaita ja 2022 yhtiö on olemassa mutta liikevaihto on pientä.

1980-luvun kultaiset vuodet

Vuosikymmen oli oululaisten mainostoimistojen kultakautta. Suuret kansalliset toimistot kumppanoituivat (Taucher) oululaisten toimistojen kanssa tai perustivat kaupunkiin omia toimipisteitään (Mainosyhtymä). 

Vaihtuvuuttakin oli – mainos H&K:sta lähti suunnittelijoita, jotka perustivat omia toimistojaan. Playcardin perustivat Risto Nikkilä (Kampman) ja Malla Mela. Playcard kaatui vuonna 1998.

Pellervolaisen osuustoimintaliikkeen Mainosyhtymä Oy:llä oli Oulussa hetken aikaa tj Riitta Pulliaisen vetämä toimipiste. Mainosyhtymä oli Suomen suurin mainostoimisto 1978-1981 vuosilaskutuksen ylittäessä yli 100 miljoonaa markkaa. Mainosyhtymä myytiin 1990 Salomaa-yhtiöille ja toimiston nimi muuttui MY & Greyksi. Oulun toimipisteen päättymispäivä ei ole tiedossa.

Pohjois-Mainos oli Esko Hämeen vetämä toimisto. Yrityksen nimi oli mahdollisesti Pohjois-Suomen Mainos ky, joka toimi vuosina 1989-1998 (YTJ).

Pentti Honka perusti Honka-Mainos Ky:n vuonna 1984, työntekijöissä oli mm. Veikko Mynttinen.

Mainos-Polar toimi 80-luvun alussa vuoteen 1983. Toimistosta ei ole muuta tietoa tällä haavaa.

Mediamix oli Tapani Hautamäen perustama toimisto. Mediamix perusti toimipisteet Jyväskylään ja Helsinkiin sekä osakkuusyhtiön Kuopioon. Liikevaihto oli parhaimmillaan 25 miljoonaa markkaa, josta Oulun toimiston osuus oli 20 miljoonaa. Asiakkaina oli lääketehtaita, matkailuyrityksiä, ministeriöitä ja tietotekniikka- ja konttorikoneyrityksiä. Mediamix toteutti mm. maineikkaan Katinkullan lanseerauksen. Itse asiassa nimen ”Katinkulta” keksi Tapani Hautamäki. Mediamix oli 90-luvun laman uhreja ja vuonna 1993 tapahtunutta konkurssia edesauttoi parin ison asiakkaan kaatumisen tuomat luottotappiot. 

Tapani Hautamäki kertoo Mediamixin kaatumisen syistä:

”1990-luvun alussa tehtiin uusia suuria sopimuksia mm. autokaupan, rakennusteollisuuden ja tietotekniikka-alan kanssa. Sopimusten vuoksi yhtiö panosti runsaasti uuteen teknisiin järjestelmiin ja henkilöstöön. Lama aiheutti kuitenkin lyhyessä ajassa yli kahden miljoonan markan luottotappiot. Samaan aikaan suuri osa tehdyistä sopimuksista peruuntui tai pieneni asiakkaiden supistaessa mainosbudjettejaan. Tämä johti konkurssiin.”

Ideasampo perustettiin 1988 ja se toimii tänäkin päivänä Kolmiotalossa keskustassa. Ideasampo ilmoittaa Matti Tornbergin perustaneen sen vuonna 1978 – ollen näin oman ilmoituksensa mukaan ”Oulun vanhin mainostoimisto”.

Studio10 toimi 80-luvulla ja meni konkurssiin 90-luvun alussa. Uudeksi nimeksi tuli Studio Ilpo Okkonen.

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Tyyntä myrskyn edellä

1980-luvun lopulla viisi suurinta suomalaista toimistoa myyntikatteella mitattuna olivat BSB Finnad, SEK & Grey, Liikemainonta-McCann, Markkinointi Viherjuuri ja MY-Grey. Oululaiset toimistot eivät henkilöstöltään eivätkä myyntikatteeltaan olleet samalla viivalla, mutta menestystä oli saatu alan kilpailuissa ja tulevaisuus näytti valoisalta.

Lama iskee 1990-luvulla

Merkittävä myllerrys alkoi syksyllä 1991, kun lama iski täysillä päälle Suomen talouteen. Vaikka toimisto olisikin ollut itsessään terveellä rahoituspohjalla, iskivät asiakkaiden vaikeudet kerrannaisvaikutuksena ja kaatoivat toimistoja. Kasvua hakeneet toimistot olivat ajan tapaan saattaneet ottaa valuuttalainoja, joiden hinta kasvoi yhdessä yössä merkittävästi.

Mainostoimistojen liiton jäseninä toimineista 60 toimistosta 21 meni konkurssiin ja liiton jäsentoimistojen henkilömäärä putosi kahdestatuhannesta alle tuhanteen. Yhtenä syynä yritysten kaatumisiin oli mainostoimistojen vanha läpilaskutukseen perustunut liiketoimintamalli: mainostoimisto osti asiakkaidensa puolesta mediatilaa ja laskutti sen lopulta asiakkaalta. Kun asiakas ei halunnut tai pystynyt maksamaan laskuaan, saattoi mainostoimistotyön ja mediatilan yhteiskustannus nousta erittäin merkittäväksi. 

Yksi merkittävimpiä laman uhreja oli vuonna 1940 perustettu Taucher. Toimisto oli yksi vanhoja lippulaivoja ja se oli ollut vuosina 1952-1977 Suomen suurin mainostoimisto. Konkurssiin ajautuessaan vuonna 1991 se oli yhdeksän toimiston konserni ja raunioilta pelastui vain Mercum Fennicana jatkanut Oulun Taucher ja Datum. Paljon muitakin merkittäviä suomalaisia mainostoimistonimiä katosi kartalta konkursseissa tai yrityskaupoissa. 

Lama iski samalla tapaa myös Oulun alueen mainostoimistoihin, kun alueelta katosi monia merkittäviä asiakkuuksia kertaheitolla ja se heijastui pitkään alueen toimistojen talouteen. Oulussa Taucherin lisäksi lamaan kaatuivat H&K sekä Mediamix.

1990-luvun lama oli merkittävä sukupolvikokemus alan tekijöille. Se opetti karvaalla tavalla taloudellisia realiteetteja, mutta toisaalta se mursi myös vanhoja toimintamalleja: vuosikymmenellä perustetut toimistot olivat ennen kaikkea suunnittelijavetoisia aiemman liiketoimintavetoisuuden sijaan. 

Graafinen Studio Ilpo Koskela

Graafinen Studio Ilpo Koskela sai alkunsa aprillipäivänä 1.4.1992. Päivä oli Ilpo Koskelan mukaan ”paras päivä perustaa mainosalan yritys”. Koskela oli tätä aiemmin ollut mainonnan tekijä palkkatyöläisenä. Oman Graafisen Studion lisäksi Koskela oli mukana Topparoikassa ja Mediantekijöissä, mutta koska Graafinen Studio veti parhaiten asiakkaita keskittyi hän siihen ja möi osakkuutensa Mediantekijöistä vuonna 1999. Koska toimisto kasvoi ja oli myös muuta kuin yhden henkilön yritys, muutti Koskela yrityksen nimen muotoon GST Graafinen Studio. Vuonna 2001 yritys laajensi myös verkkosivujen ylläpitoon ja hankki oman palvelimen toimiston nurkkaan. Vuonna 2003 hosting-asiakkaita oli jo yli 100 ja syntyi GST Domain, joka myytiin lopulta 2014 Netplazalle.

Avalon

Jari Laakso ja Kari Rajaniemi perustivat mainostoimisto Avalonin Kemissä 1994 pahimman laman jälkimainingeissa. Molemmat olivat olleet aiemmin Plusmarkilla. Toimisto on kasvanut, ollut välillä myös Kemissä ja Jyväskylässä ja keskittänyt nyt toimintansa Ouluun ja Helsinkiin. Vuonna 2008 Avalon osti helsinkiläisen Locomotiven.1 Iso muutos Avalonin toiminnassa tuli, kun Digia osti Avalonin vuonna 2022. Avalon jatkaa omalla brändillään osana Digian liiketoimintastrategiaa.

KSU

Mainostoimisto Kaarela Sarkkinen Uusitalo (Mainostoimisto KSU) perustettiin 1990. Lyhyen alkuvaiheen jälkeen osakkaina olivat Sinikka Kaarela, Marja Sarkkinen, Marko Uusitalo sekä Juha Näppä. Perustajat lähtivät yhtä aikaa Mainos H&K:sta ja tilalle H&K:n Kauppinen palkkasi Taucherilta Pentti Vartiaisen ja tämän elämänkumppanin Ritva Tuomolan. Vartiainen ja Tuomola perustivat vuonna 1992 P&R:n.

Pakkahuoneesta Avidlyksi

Vuonna 1997 KSU:sta lähteneet Anne-Maija Selmgren ja Petri Pitkänen perustivat mainostoimisto Pakkahuoneen. Mukaan tuli lisäksi Oulun Tyypeistä Satu Pyhänniska. Selmgren oli siirtynyt KSU:hun vastikään Mercumista ja hän jätti Pakkahuoneen 2001 perustaakseen oman Gren Group -toimiston. Vuonna 2008 Marja Sarkkinen perusti Mainosateljee Marja S Oy:n. KSU:n ensimmäinen ei-osakas ja palkattu työntekijä oli AD oli Kimmo Korhonen, jonka ura kulki PHS:n ja EuroRSG:n kautta Kingin perustajaksi. Nykyisin Korhonen toimii King-Valveella. Pakkahuoneen toimitusjohtaja Tapani Laru jäi eläkkeelle 1.1.2017 takanaan 41 vuotta mainosalalla. Hän oli aloittanut alan töissä vuonna 1976 McCannilla.

Pentti Vartiaisen Oulun Taucherilla tekemä mainostaulu. Originaali on Pakkahuoneen seinällä.

Pakkahuoneen tarina nimenä päättyi 2017, kun Zeeland Family osti yrityksen. Yritysryppään nimi vaihtui vuonna 2018 Avidlyksi ja Pakkahuoneen väki jatkaa Avidlyn pohjoisena toimipisteenä.

Mainonnan Työmaasta Luovaksi Työmaaksi

Työmaa starttasi vuoden 1993 lopussa. Se oli mainonnan tekijöiden yhteenliittymä ja jokaisella oli oma firma takana. Mukana olivat alkuun Martti Dahlström, Juha Mikkilä ja kuvaajana Ari Kettunen ja toiminnan kasvaessa mukaan kutsuttiin Kaija Matikkala (Heikkinen). Mikkilä kävi välillä Viherjuuressa ja Dahlström erkani jatkamaan muita projektejaan – mutta lopulta suhde virallistettiin ja Mainonnan Työmaa perustettiin osakeyhtiöksi 1998. Tällä hetkellä Työmaa on Oulun suurin toimisto noin 20 työntekijällään ja lisäksi Helsingissä on seitsemän henkilön toimisto. Liiketoiminnan kolmijalkana ovat kuluttajat, b2b ja julkishallinto. Mainonnan Työmaa brändäsi itsensä uudelleen nimellä Luova Työmaa.

Aakkoset

Aakkoset oli Sakke Gustafssonin perustama toimisto, joka muutti Rovaniemeltä Ouluun. Aakkoset oli alunperin reprotalo ja rekrytoi sittemmin mukaan mainonnan suunnittelijoita (mm. Martti Dahlströmin) ja teki yhteistyötä rovaniemeläisen Mainostoimisto Ajatuksen kanssa. Aakkoset yhdistyi Ajatukseen vuonna 2002 ja samalla Ajatus osti Mainostoimisto Jabban. Ajatuksella oli pitkään toimisto Oulussa ja lopulta vain Rovaniemellä. Ajatus työllisti enimmillään noin 20 henkilöä ja sen toiminta päättyi vuoden 2019 alussa. 

Mediantekijät

Mediantekijät Oy oli SataC:n ja Syslinguan yrittäjien sekä Ilpo Koskelan 1995 perustama toimisto, joka keskittyi uuteen toimialaan – Internet-sivujen tekemiseen. Menestystä tuli ja jo samana vuonna Mediantekijät voitti ensimmäisen M&M:n järjestämän Uusmediakilpailun pääpalkinnon Fennia-vakuutusyhtiön nettisivuilla. Vuonna 1996 tuli parhaan visuaalisen ulkoasun palkinto. Mediantekijät yhdistyi Viivatietoon ja myöhemmin Viivatieto yhdistyi Verkkoasemaan.

90-luvun pienempiä toimistoja Oulussa

Mainostoimisto Turbiiniryhmä perustettiin 1991. Toimitusjohtajana toimi Jorma Tapio.

OuluGrafin perusti Seppo Heikka vuonna 1992. Toimisto toimi vuoteen 2000.

Avec oli Manne Stenrosin perustama mainostoimisto ja valokuvastudio. Avec teki City-lehteä sen alkutaipaleella. Mannen äiti Pirkko Stenros tunnetaan Muuramen huonekalusuunnittelijana.

Visualway Design perustettiin 1996 ja se tunnetaan tänä päivänä nimellä Mainostoimisto VWD. Yksi perustajista oli startup-skenessä vaikuttava Juho Risku.

Uusi vuosituhat

Vuosituhannen alussa Oulun mainostoimistokenttä ei ollut palautunut enää aiempaan loistoonsa. Toimijoita oli edelleen paljon, mutta yli 20 henkilön toimistoja ei Oulussa ollut. Toimijat olivat pieniä ja päämarkkina paikallinen.

Laboratorio Uleåborg perustettiin 2004 Mika Pyhähuhdan, Heikki Riikosen ja Esa Juujärven toimesta. Esan ja Heikin taustat mainostoimistopuolelta ovat Oulun osalta alunperin Jabba Corporation Oy:ssa, joka laajensi toimintaansa Rovaniemeltä Ouluun vuonna 2000. Jabban Oulun toimistolla työskenteli enimmillään viisi henkilöä ja Oulun toiminta ajettiin alas vuosien 2002-2003 vaiheilla. Rovaniemen emoyhtiö fuusioitui Ajatuksen kanssa vuonna 2005.

Darwin

Vuonna 2006 tapahtui kuitenkin yksi suurempi liike. Oululaiseen Cor Groupiin kuului helsinkiläinen Marchitects ja oululaiset Ilmiantajat, Mainostoimisto Keissi (aiemmin Quadriceps)Mainostoimisto DR ja Coronaria Media. Oululaiset toimistot yhdistyivät Incognito Pro:n alle ja aloittivat yhteistyön helsinkiläisen Incogniton kanssa. Yhdessä yhtiöt siirtyivät myyntikatteessa Suomen toimistojen kärkikymmenikköön. Käytännössä yhteistyö jäi löyhäksi ja eri vaiheiden jälkeen tiet Incogniton kanssa erkanivat. Marchitects ja Incognito Pro yhdistettiin ja yhtiön nimeksi tuli Darwin. Toimistojen synnyn primus motorina toimi Ville Tolvanen. Darwinille perustettiin toimipiste Helsinkiin perinteikkäästi Tehtaankadun päähän Mestaritaloon, johon toiminnan painopiste liukui voimakkaan kasvuvaiheen jälkeen vaiheittain. Vuoden 2008 taantuma puri toimistoon ja toiminta alkoi supistua – myös pääomistaja Cor Group möi omistuksensa pois. Oulun toimisto suljettiin 2015.

Darwinin työntekijät perustivat sittemmin uusia toimistoja. Design Valkean perustajat lähtivät Darwinista 2009 perustaakseen alkuun erityisesti lääketeollisuuden markkinointiin erikoistuneen toimiston. Brandstein erikoistui yritysten brändirakentamiseen.

Mainostoimisto Kluun perusti Marko Kallio 2007. Ajatuksena oli perustaa pienenä pysyvä toimisto ammatillisten verkostojen varaan. Toimisto on perustamassa Tampereelle toista toimipistettä. Samana vuonna Sakari Kemppainen, Kari Rajaniemi, Mari Siliämaa ja Jussi Snicker perustivat mainostoimisto SiberianYdinjoukko lähti yhtä aikaa 1990-luvulla perustetusta Turbiiniryhmästä.

Vuonna 2004 Teemu Hostikan perustama NTRNZ Media on kasvanut 2010-luvulla yli 20 hengen toimistoksi. Mainostoimisto- ja digipalveluiden lisäksi yritys on laajentunut tv-tuotantojen mm. Eränkävijöiden – tuottajaksi. Avalonin perustajat ostivat yrityksestä 2016 vähemmistöosuuden.

Nousujohteinen 2000-luku päättyi vuoden 2009 finanssikriisiin, mikä vaikutti yritysten investointihalukkuuksiin ja markkinointipanostuksiin. Samalla Nokian matkapuhelinvetoinen strategialautta savusi palavana merellä ja Nokian alihankinnasta riippuvaiset yritykset vähensivät henkilöstöään sekä markkinointiaan Oulussa.

2010-luku

Markkinointiviestintätoimisto Kuulu perustettiin 2012 ja toimisto profiloitui sosiaalisen median markkinointipalveluiden ja erilaisten koulutusten tarjoajaksi. Myöhemmin toimiston tarjooma täydentyi videomarkkinoinnin palveluilla. Kuulu on henkilöstön määrältään kasvanut oululaisten isojen toimistojen joukkoon.

Mint Company perustettiin 2016.

Digimarkkinointipalveluihin erikoistunut Digizer perustettiin 2016. Samoin digiin erikoistunut Digimoguli perustettiin 2010-luvulla ja se päätyi yrityskaupalla sekä brändien uudelleenjärjestelyllä osaksi Ilkka-yhtymän ostamaa Myynninmaailmaa.

Design Inspis perustettiin 2017.

GoSome perustettiin 2017.

Mainostoimisto Luma perustettiin 2017 loppupuolella.

Vuoden 2021 suuruusjärjestys

ToimistoLiikevaihto
2021
Liikevaihto
2022
Liikevaihto
2023
Henkilöstö
(2021)
Henkilöstö
(2022)
Henkilöstö
(2023)
Avalon€2,3 m€2,391822
Luova Työmaa€2,2 m€2,22226
Mainostoimisto Kuulu€2,0 m€1,832522
NTRNZ Media€2,1 (m€)2,041,59262321
Verkkoasema€1,9 (m€)2,112,17232321
Digizer€1,4 (m€)1,611,47172017
Mint Company€0,67 (m€)0,670,71466
Design Valkea€0,49 (m€)0,490,5545
Mainostoimisto Visuad€0,35 (m€)5
Laboratorio Uleåborg€0,38 (m€)7
Design Inspis€0,33 (m€)7
Brandstein€0,31 (m€)4
Mainostoimisto Luma€0,31 (m€)9
Ideasampo€0,27 (m€)6
GoSome€0,21 (m€)4
Siberia€0,14 (m€)1
Kluu€0,06 (m€)1
Plusmark€0,04 (m€)6
Avidly€30,0 (m€)*
Myynninmaailma*15
Oulun mainostoimistojen suuruusjärjestys vuoden 2021, 2022 ja 2023 lukujen pohjalta (lähde vainu.io, Kauppalehti)

Yllä olevaan taulukkoon on koottu Oulun mainostoimistot suuruusjärjestykseen liikevaihdon perusteella. Lisäksi on ilmoitettu henkilöstö, jonka yritykset ovat ilmoittaneet eteenpäin. Liikevaihto voi pitää sisällään myös muita kuin mainostoimistopalveluita ja se ei ole sellaisenaan paras indikaattori liiketoiminnan kokoluokasta. Henkilöstön lukumäärä ei huomioi kumppaneita, alihankkijoita tai freelancereita.

Avidly on kansainvälinen ketju ja Oulun toimiston kokoluokkaa en tähän arvioinut. Samoin Myynninmaailma on kotimainen ketju ja Oulun toimiston henkilömäärä on poimittu heidän verkkosivustoltaan.

Kauniiksi lopuksi

Tätä juttua varten olen saanut erittäin paljon ansiokasta aineistoa ja tarkennuksia aiempiin epätarkkuuksiin. Pakkahuoneen Petri Pitkänen paljasti myös erään kulttuuriteon: Pentti Vartiaisen mainostuotanto 1960-luvulta hänen kuolemaansa saakka on varastoituna Pakkahuoneen arkistoihin. Tämän lisäksi varmasti monella alan konkarilla on tallessa töitä eri ajoilta. Heitänpä siis haasteen ilmaan, olisiko aika järjestää oululaisen mainosalan näyttely, jossa valotettaisiin oululaista osaamista myös tällä saralla. Jos ajatus kiinnostaa tai sinulla on tähän tarkoitukseen sopivaa materiaalia tallessa, ole yhteydessä.

Juttua varten on haastateltu Sinikka Virkkusta, Sakari Kemppaista, Juha Mikkilää, Marko Kalliota ja Petri Pitkästä. Lisäksi tausta-aineistoa on saatu oululaisissa toimistoissa työskenneiltä sekä Anu Seiloselta ja Jani Taipaleenmäeltä. Oulu Tutuksi -Facebook-ryhmä on tarjonnut arvokkaita tiedonjyviä, kiitos erityisesti Alpo Murberger. Keskeisiin muihin digitaalisesti saatavilla oleviin lähdeaineistoihin on tarjolla linkit jutun seassa. Huomasitko virheen tai onko sinulla jotain lisää kerrottavaa? Jätä palautteesi kommentteihin tai laita se sähköpostilla.

Kirjoittaja työskenteli Darwinilla 2007-2011. 

Verkossa olevia lähteitä:

Lähdeviitteet

Lähdeviitteitä lisätty artikkeliin 2024 alkaen.

  1. Kaleva 10.1.2008: Mainostoimisto Avalon astelee vakaasti etelään ↩︎

Kommentit

7 vastausta artikkeliin “Oululaisten mainostoimistojen lyhyt historia”

  1. Olipa kiinnostava katsaus oululaisen mainonnan lähihistoriaan. Kiitos tästä.

  2. Mukava yhteenveto! Punaisena lankana (minulle) nousee Pentti Vartiainen ja Martti Dahlström. Molempien kanssa sain työskennellä, ensin Oulun Taucherilla (Mercum Fennica) ja myöhemmin oman yritykseni kautta. Ne oli hienoja aikoja =)

    1. Samaa mieltä – näiden kahden persoonan ympärillä on tapahtunut paljon.

    2. Risto Kampman avatar
      Risto Kampman

      Oulun Taucherilla tein heidän kanssaan töitä. Oli se mukavaa ja kivaa ja opettavaa aikaa.

  3. Paavo Kekkonen avatar
    Paavo Kekkonen

    Mainos Makkosta en löytänyt. Erkki Makkonen teki mainoksia Arinalle ja perusti myöhemmin oman mainostoimiston. Mainoksia teki myös hänen poikansa- Toimisto oli Heinäpäässä lähellä Rautiokatua. On lopettanut joskus 2000 luvulla.
    K-Citymarketille teki mainoksia puolestaan Matias Päätalo mainospäällikönä ja hieman muillekin ilman omaa toimistoa.

    (Mainos H&K sai vauhtia, kun toimitusjohtaja Esko Kauppinen alkoi ohjata Liitto-lehden ja Oulu- Lehden ilmoituksia toimiston kautta. Todennäköisesti tiesi tulevasta erottamisesta Liitto Oy:stä.
    Esko Kauppinen on ollut kuolleena jo pitkään.) Tieto on totta, itse tämän kokeneena.
    Terveisin Paavo Kekkonen, Oulu-lehden päätoimittaja 1973-79 ja 1989-2004. Välivuodet olin Liitto-Suomenmaa-lehden kunta- ja taloustoimittajana.

  4. R Tuovinen avatar
    R Tuovinen

    Markku Päätalon Gasworks on toiminut -90 luvun lopulta tähän päivään. Tapani Laru pyöritti myös alan koulutusta Markkinointi Instituutissa joka toimi Heinäpään Osuuspankin yläkerrassa. Sieltä valmistui MAT tutkintoon, joko copyna tai visuaalisen suunnittelun linjalta. Olenpa ollut itsensä Dahlströmin tunnilla, hänellä olikin vekkuli lähestymistapa aiheeseen. Tänään luin Kauppalehdestä että Hasan & Partners on huonossa hapessa. Ami Hasan kuoli muutama vuosi sitten, allekirjoitti minunkin tutkintotodistukseni.

Vastaa