Hesari uutisoi, että 100 000 irakilaista olisi lukenut Maahanmuuttoviraston heille kohdistaman Facebook-viestin. Kuulostaa tehokkaalta viestinnältä!
Varsinaisessa jutussa Maahanmuuttoviraston henkilö kertoo kuitenkin asian varsinaisen tilan, eli mainostettu Facebook-viesti on tavoittanut (”reach”) 100 000 irakilaista nuorta miestä.
Tässä on luonnollisesti se ero, että jos viesti on henkilön tavoittanut niin se ei tarkoita sitä, että viesti olisi erityisesti luettu. Kattavuus tarkoittaa päiden lukumäärää, jotka ovat potentiaalisesti voineet viestin lukea – eli viesti on näkynyt heidän Facebookin aikajanallaan. Kuten jokainen Facebookia käyttänyt tietää, niin aikajanalla on paljon tavaraa mitä ei tule erityisesti katsottua tai viestin sisältöä sisäistettyä.
Facebook on toki siinä suhteessa hieno media, että sen kautta voi tavoittaa esimerkiksi potentiaalisesti 100 000 irakilaista nuorta miestä varsin maltillisin kustannuksin viraston työpöydän äärestä.
Viestin lukukertoja tai sisäistämistä ei kuitenkaan voi laskea tuon yhden mittarin perusteella, vaikka toki se antaa kuvaa siitä miten hyvin haluttu kohderyhmä on tavoitettu.
Jätä kommentti