
Huomasin kaupungilla kävellessäni tällaisen jännittävän rinkeliaiheisen reklaamin. Keski-Rinkeli haastaa kadulla tallaajaa lataamaan itselleen Keski-Rinkeli -appiksen, jotta pääsee ratkaisemaan tallustelijaa todennäköisesti jo pitkään vaivanneen kysymyksen – ”miltä minun rinkelini näyttää”.
Vaikka täytyy nostaa hattua rinkelin leipojien rohkealle mediavalinnalle, herää tässä sisäinen markkinointikyynikkoni. Onkohan tässä lähdetty ratkaisemaan asiakkaalla ollutta ongelmaa – vai onko menty väline edellä?
Epäilen vahvasti, että tavallisella kuluttajalla ei ole rinkeleihin liittyen niin suurta epätietoisuutta, että kuluttaja alkaisi sitä puhelimeensa heti, tai edes kotisohvalla päivän kiireiden jälkeen, latailemaan. Voihan sitä tietysti ajatella, että tästä mainoksesta jokin muistijälki jäisi ja sitten *poff* homma konkretisoituisi sovelluksen lataukseen ja digirinkelien tutkiskeluun. Sitä vastaan puhuu myöskin se tosiasia, että offline -> online -konversio on tyypillisesti luokattoman surkea. Ja ei -sovelluskauppaan vievän QR-koodin lisääminen ei muuta tilannetta.
Markkinoinnille on helppoa naureskella, mutta on aina hyvä miettiä että oletko itse kohderyhmää ja toisaalta mitä tällä markkinoinnilla yritetään oikeastaan saavuttaa. Eli kuka on yleisö ja miten menestystä mitataan. Digitaalisen markkinoinnin maailmassa kohderyhmään kuulumattomuus, esimerkiksi iän tai muun perusteella, voi myös tarkoittaa sitä että mainontaa ei ole minulle edes kohdennettu. Näen vain osan kokonaisuudesta ja en ymmärrä siitä mitään.
Eli todennäköisesti olen väärää kohderyhmää rinkeleille. Rinkeli yhdistyy omissa muistoissani pääosin kuivaan ja mauttomaan, ehkä hivenen voilta maistuvaan, kovakuoriseen markkinaherkkuun, jota ostettiin itseisarvoisesti kotiin markkinoilta koska sitä sai vain markkinoilta. Sitten pystyikin hyvällä omallatunnolla odottamaan rinkeleiden syönnissä seuraavan vuoden markkinoita.
Ainakin Keski-rinkeli uskoo itse rinkeleihinsä. Kotisivuilta lainaten: ”rinkelimme on tehty synnyttämään muistoja, tarinoita ja hyvää mieltä siellä missä ne nautitaan.” Minkähänlaisia kollektiivisia rinkelimuistoja ja -tarinoita voisi joku tämän päivän digi-Lönnrot kerätäkään kasaan? Tuotevalikoimasta löytyy myös esimerkiksi fruktoosirinkeli(!) perinteisen vesirinkelin rinnalla.
Ehkä tässä onkin kyse vanhan tuotteen uudelleenbrändäyksestä ja uusien asiakassegmenttien tavoittelusta. Yritetään saada multiin menevien ikäluokkien tilalle nuoria rinkelinhimoisia kuluttajia. Ja mikäpä olisikaan enemmän hip & cool kuin mobiilisovellus! Toivottavasti ei ole tällä argumentilla tehty valintoja, vaan taustalla on jokin perusteltu ja tutkittu syy toimia näin sekä sovelluksen lanseeraamista digitaalisissa medioissa tukeva kampanja – mainospilarien ollessa vain vanhasta muistista otettu tukimedia. Vai pääsikö nyt häntä heiluttamaan koiraa – toivottavasti ei.
Mielenkiintoista olisi olla kärpäsenä katossa, kun tämän kampanjan tekemisiä puretaan ja mietitään mitä saatiin investoiduilla euroilla aikaiseksi. Kokevatkohan kaikki tekemiseen osallistuneet progiksen onnistuneeksi? Millä mittareilla mitataan onnistumista?
Herättikö Keski-Rinkeli -appis suomalaisen nuorison himoamaan perinneherkkua jakääntyivätkö myyntikäyrät kohti koillista? Jäämme odottamaan. Vain yksi asia on varma. Purkutilaisuudessa tarjotaan kahvin kanssa Keski-rinkeleitä.
Päivitys 3.8. Kirjoitin lisää miksi rinkeli-app ei ehkä olekaan hyvä investointi.
1 kommentti