Tuskin olen ainoa, jolle Teboilin -kampanja saa aikaan tunnereaktioita. Sinällään ihan kivan näköisissä mainoksissa ihmiset ovat ottaneet Teboil-tatuointeja tai halailevat polttoaineautomaatteja alennusten toivossa. Omalla kohdalla mainokset herättävät vähän falskin tunteen, kyseessä on kuitenkin polttoaineasemaketju ja en vain oikein usko kenenkään sellaista erityisesti rakastavan. Eikä se sydämen käyttö ehkä ihan omaperäisin idea ole, vaikka varmaan jokainen mainosreiska (itseni mukaan lukien) on sitä joskus käyttänyt tai vähintään käyttöä ideoinut.
Mutta jokin mainos herätti kuitenkin huomioni! Videolla bensapumpun halailu aiheuttaa loppulaskun pienenemisen ja sekös tietysti autoilijaa kiinnostaa. Tarkistuksen jälkeen totesin kuitenkin edun olevan vain 2 snt / litra (ei Express-asemilla). Eli jos tankkaan 65 litraa 95E:tä hintaan 1,35 euroa litra, maksan siitä 87,75 euroa. Teboilin kantakortilla säästäisin tästä 1,3 euroa. Jos kulutan vuodessa 1000 litraa polttoainetta, olisi keskittämisen etu 20 euroa. Käytännössä tuo etu sulaa heti, jos joudun tekemään ylimääräistä ajoa Teboilille päästäkseni – ja omalla kohdallani näin joutuisin tekemään. Rakkauteni ei syttynyt.
Mutta ne I love Teboil -mainokset!
Minkälaiset säästösummat saavat ihmiset halaamaan bensapumppua?

Minäpä otin ja katsoin videot läpi. Alkuhinta kuvaa videon bensapumpun lähtötilannetta ja loppuhinta on videolla näkyvissä oleva hinta. Laskin hintojen erotuksen ja 2 snt / l alennuksen mukaisesti paljonko polttoainetta videolla minimissään ostettiin.
Mainos | Alkuhinta | Loppuhinta | Alennus euroa | Polttoainetta minimissään* | Litrahinta alussa €/l | Litrahinta lopussa €/l | Alennus euroa /l |
https://www.youtube.com/watch?v=HMZS4qIs3c4 | €30.24 | €29.80 | €0.44 | 22.00 | 1.375 | 1.355 | 0.020 |
https://www.youtube.com/watch?v=_DIpK8QUhO0 | €50.29 | €49.56 | €0.73 | 36.50 | 1.378 | 1.358 | 0.020 |
https://www.youtube.com/watch?v=449ruSZsLAs | €10.02 | €9.88 | €0.14 | 7.00 | 1.431 | 1.411 | 0.020 |
Jostain syystä mopopoika on päätynyt ostelemaan polttoainetta kalliimmalla hetkellä kuin videoiden mies ja nainen. Mutta jokainen heistä osoittaa silti alle euron etua vastaan helliä tunteita bensapumppua kohtaan. Ehkä rakkaus saa tekemään outoja asioita.
Ehkäpä juuri tästä syystä tuoreemmilla videoilla alennukset ovat jo kokonaisia euroja. Ostostilannekin on tosin eri, tiskillä näkyy tilanteesta riippuen öljypurkkia ja pullakahveja. Liekö joku muukin ajatellut asiaa, sillä Teboilin kotisivuilla alennusprosentit ja eurot on esitetty silmiinpistävän selkeästi:

Jos I <3 Teboilia jotenkin vetäisin yhteen, niin pitäisin kyllä kampanjaa onnistuneena (saihan se minunkin huomioni) mutta itse pihvi on puolestaan melkoista huoltoasematasoa. Eli Teboilin kanta-asiakasohjelma on asiakkaan kannalta heikko ja kanta-asiakkuus kannattaa vain jos Teboil on joka tapauksessa se logistisesti parhaalla paikalla sijaitseva bensis. Teboil haluaa siis ostaa sinulta erittäin edullisen luvan markkinoida sinulle palveluitaan.
Nuorukaisena minulla oli joku huoltoaseman kanta-asiakaskortti. Olin käyttänyt sitä ja sitten kerran kysyin, saanko millaisen alennuksen saan pesuista, polttoainesta ja ruuista. Sain vastauksen, että saan alennetulla hinnalla kahvipaketin, joita olikin selän takana. Kahvipaketti maksoi ainakin tuplasti ruokakauppaan verrattuna. Siitä sitten olisin saanut alennusta suuruusluokkaa muutaman prosentin. Pyysin sakset ja se jäi viimeiseksi huoltoaseman kortiksi. Nykyisin kysyn ”saanko välittömästi jotain etua?”. Jos vastaus lupaa etuja tulevaisuudessa, en huoli kanta-asiakkuutta.
Myöhemmin eräs tuttavani oli ostanut juurikin kahvipaketin huoltoasemalta. Kun kysyin, miksi ostaa kahvi kalleimmalla mahdollisella hinnalla, sain iloisen vastauksen, että tästä sai plussapisteitä. Eli todellisuudessa maksaa muutaman euron siitä, että saa 0,01 euron ostoedun (ei edes rahaa) tulevaisuudessa.
Eli ihmisten ymmärrys riittää tasan noin pitkälle.
Suora etu kertoo kyllä pelin hengestä – ollaanko asiakkaalle tarjoamassa oikeasti arvoa vai onko kyse vain markkinointirekisterin rakentamisesta. Motonetin kanta-asiakkuus myytiin minulle varsin kätevästi: heti 10 % alennusta seuraavasta ostokerrasta (siis kaikista tuotteista yhdellä kertaa). Sattumalta ajoitin kanta-asiakkaaksi liittymisen ja grillin hankinnan samaan ostoskertaan ja olin tyytyväinen. Tarjoushinta kesti vertailun kaikkien löytyneiden myyjien kanssa. Myöhemmin tämäkin etuohjelma on jäänyt vähän paitsioon.