Visa on viisaan valuuttaa

Jatkona aiempaan 40-luvun vakuutusmainoskirjoitukseen julkaisen nyt muutamia Kotiliesi-lehdessä julkaistuja Luottokunnan mainoksia 90-luvun alusta. Mainokset ovat vuosilta 1990-1994 ja sijoittuvat mielenkiintoiseen hetkeen Suomen historiassa – eli siihen surullisen kuuluisaan lama-aikaan. Mainoksia katsoessa on vaikea kuvitella minkälaista aikaa elettiin. Yrityksiä kaatui, pankit olivat kriisissä, kiinteistö- ja pörssikupla puhkesi ja vienti sakkasi. Esimerkiksi vuonna 1994 työttömyysaste Suomessa oli 17 % (Wikipedia).

Luottokunnan ensimmäinen luottokortti oli OK-kortti ja Visa tuli piakkoin perässä. Shekkien käyttö oli 90-luvun alussa vähenemään päin ja maksukortit tekivät tuloaan perinteisen käteisen rinnalle.

IMG_4729

”Järkevästi käytettynä OK-kortti säästää rahaa”. Eli kun ostat luotolle, voit ostaa erikoistarjouksista ja alennusmyynneistä oikea-aikaisesti. Samalla ei myöskään ”matti” pääse väijymään kukkaroa. (1990).

IMG_4732”Mukavat asiat eivät ole käteisestä kiinni.”

IMG_4730

”Ei valu käteinen sormien välistä, eikä tyhjene tili pankkikortin pyörityksellä.”
IMG_4734

”Ei tarvitse toisen kuljeskella maksumiehenä matkoillakaan.” Uutuutena rinnakkaiskortti, jolla eivät mene hyvät tilaisuudet sivu suun.

IMG_4738

”Visan omistajilla usein on hyvä maku ja taito tehdä kodistaankin viihtyisä ja persoonallinen.”

Aallot ja arabiat, biesset ja cassinat

Visan mainosmaailmaa katsoessa kaikilla ei mennyt tuolloinkaan huonosti, vaan Visan omistaja pystyi keskittymään huolettomaan shoppailuun niin kotona kuin matkoillakin. Käteisen määrä ei asettanut rajoja ja pankkikortin pyörittely ei tyhjentänyt tiliä. Visa tarjosi siis jonkinlaista talouseskapismia ankeina vuosina.

 

Petteri Parhi

Olen oululainen kaupunkikulttuuriaktiivi. Kirjoitan itseäni kiinnostavista aiheista liittyen Ouluun, Oulun paikallishistoriaan ja erilaisiin ilmiöihin.

Lisää luettavaa

Post navigation

1 kommentti

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *